Ungurii cheltuie mai mult decât anul trecut, dar cumpără mai puțin. Pe ce se duc banii?

de: Anca Lupescu
07 08. 2023

În iunie, scăderea vânzărilor cu amănuntul din Ungaria a fost din nou una dintre cele mai mari din UE. În ceea ce privește volumul, valoarea vânzărilor (suma cheltuită în magazine) din Ungaria a înregistrat una dintre cele mai rapide rate de creștere.

Ungaria, anomalia din Europa. Scad vânzările, dar oamenii cheltuie mai mulți bani

Comparativ cu luna mai, volumul vânzărilor cu amănuntul a crescut marginal, iar în comparație cu iunie 2022, în iunie a fost cu doar 8,3% mai mic, a anunțat Oficiul Central de Statistică din Ungaria.

Scăderea de 8,3% a fost rezultatul unei scăderi de 4,8% a volumului de vânzări, ajustat în funcție de calendar, în magazinele de vânzare cu amănuntul de produse alimentare, o scădere de 4,3% în magazinele de vânzare cu amănuntul de produse nealimentare și o scădere de 24,2% în magazinele de vânzare cu amănuntul de carburanți.

În comparație cu luna mai și cu lunile anterioare, scăderea de 8,3% este deja pozitivă, dar este încă un rezultat bun în termeni europeni. Media UE a scăzut cu doar 1,6%. La cele două extreme se află Slovenia și Luxemburg, unde vânzările cu amănuntul au scăzut foarte mult în prima țară și au crescut semnificativ în cea de-a doua.

Până acum, am vorbit despre volumul vânzărilor – dar faptul că ungurii au cumpărat mai puțin în magazine nu înseamnă că au cheltuit mai puțin. De fapt, valoarea vânzărilor cu amănuntul din Ungaria a crescut cu una dintre cele mai mari rate din UE.

Explicația? Au cumpărat mai puțin cu mai mulți bani

Așadar, ungurii au cheltuit mult mai mult în iunie decât în anul precedent, dar, în același timp, au cumpărat mult mai puțin cu acei bani. În spatele acestei situații se află, bineînțeles, o inflație care bate la nivel european, deoarece, cu prețuri de consum mult mai mari, cheltuind mult mai mult în magazine, este suficient doar pentru a cumpăra mult mai puțin.

Ungaria – unde inflația este deosebit de ridicată – este astfel o anomalie în UE, deoarece în Slovenia, de exemplu, s-a înregistrat o scădere semnificativă a volumului vânzărilor, dar aceasta a fost însoțită de o cifră de afaceri mai mică, scrie publicația maghiară hvg.hu.

La cealaltă extremă, în Luxemburg s-a înregistrat o creștere semnificativă a valorii cifrei de afaceri, dar, în același timp, și volumul cifrei de afaceri a crescut semnificativ, ceea ce înseamnă că luxemburghezii au cheltuit mai mulți bani pentru mai multe achiziții.

În Ungaria, situația este aceeași din decembrie anul trecut: chiar și cu valori mult mai mari ale cifrei de afaceri, volumul vânzărilor cu amănuntul este în continuare mult mai mic: chiar dacă ungurii cheltuiesc în fiecare lună mult mai mult decât în urmă cu un an, ei pot cumpăra din ce în ce mai puțin. Acest lucru s-a întâmplat în special în lunile de primăvară.