UE vrea să reglementeze piața auto de pe continent: Dacia, Mercedes și BMW sunt o parte din producătorii vizați
În timp ce descurajează vehiculele electrice low-cost fabricate în China de la intrarea pe piața europeană, aceasta ar putea provoca tulburări și o reacție pentru marii producători europeni de vehicule electrice care produc în China și exportă în China.
Pe măsură ce salonul auto de la München s-a deschis săptămâna trecută, producătorii chinezi de vehicule electrice, conduși de BYD, au furat lumina reflectoarelor rezervate de mult brandurilor europene lăudate.
Atenția acordată vehiculelor electrice din China pare să fi declanșat panică în rândul factorilor de decizie din Uniunea Europeană.
Ursula von der Leyen, președintele Comisiei Europene, organismul executiv al UE, a anunțat miercuri o anchetă antisubvenție asupra vehiculelor electrice fabricate în China.
Decizia de a lansa sonda va crea probabil probleme mult mai complexe pentru marile mărci europene de vehicule electrice decât pentru rivalii lor chinezi.
Cu siguranță, sonda, care poartă amenințarea unor tarife punitive, îi va determina pe producătorii chinezi de vehicule electrice să regândească strategiile globale.
Dar problema nu îi va deranja mult timp.
Aproape fiecare producător chinez de vehicule electrice intenționează să vândă vehicule în Europa.
Dar realitatea este că mulți dintre ei nu au început să execute astfel de planuri. Și acum amenințați de ancheta Comisiei Europene, pur și simplu îi vor abandona.
Dintre mărcile de vehicule electrice deținute de China care exportă vehicule în Europa, doar două – MG și BYD – au realizat vânzări semnificative pe piață.
O anchetă interesantă
Ancheta nu va deveni o bătaie de cap majoră, deoarece ambii au început să selecteze locații din Europa pentru a produce vehicule electrice. Ceea ce trebuie să facă acum pentru a evita tarifele mari este să accelereze planurile de producție locală.
Unele startup-uri de vehicule electrice precum Nio și Xpeng au intrat pe piața europeană. Sonda îi poate forța să înceteze extinderea rețelelor locale de distribuție sau să încheie operațiunile locale cu totul.
În schimb, ancheta anti-subvenție prezintă un risc mai mare de a schimba operațiunile globale ale producătorului suedez Volvo Car și ale trei giganți auto germani – Mercedes-Benz, Volkswagen Group și BMW.
Fiecare are un brand care fie a început să producă, fie este pe cale să construiască vehicule electrice în China pentru piețele globale, în special Europa.
Volvo folosește China ca centru global de producție pentru marca de vehicule electrice de performanță Polestar. Acesta asamblează sedanul electric Polestar 2 în China și va adăuga producția de SUV-uri Polestar 3 și Polestar 4 în țară.
În același timp, Renault construiește câteva modele în China, unul dintre ele fiind Dacia Spring.
Mercedes a înființat o societate în comun cu Zhejiang Geely Holding Group în 2020 pentru a construi modele EV pentru Smart. Parteneriatul vinde acum două produse Smart, sedanul numărul 1 și crossoverul asemănător coupe-ului numărul 3, în China și Europa de Vest.
Anul viitor, Grupul VW va începe exporturile din joint-venture-ul său EV cu Jianghuai Automobile Co. în Europa de Vest, unde vehiculele vor fi comercializate sub Cupra, submarca de înaltă performanță Seat.
De asemenea, BMW este pe cale să înceapă să exporte în Europa modele Mini Cooper și Aceman EV dintr-un parteneriat cu Great Wall Motor în Europa în 2024.
Restricțiile comerciale sunt o armă cu două tăișuri. Ancheta antisubvenție pe care Comisia Europeană ar trebui să o finalizeze în termen de 13 luni nu face excepție.
În timp ce descurajează vehiculele electrice low-cost fabricate în China de la intrarea pe piața europeană, ar putea provoca tulburări și o reacție pentru marii producători europeni de vehicule electrice care produc în China și exportă în Europa.