Turiștii au petrecut mai puțin timp pe malul Mării Negre, anul acesta. Care sunt motivele, de fapt

de: Iulia Kelt
27 09. 2023

Potrivit unui studiu publicat de Asociația Națională a Agențiilor de Turism, în sezonul estival al anului 2023, valoarea medie a unei rezervări s-a situat la 2.500 de lei, înregistrând o creștere de 5% față de anul precedent.

În același timp, durata medie a unui sejur a înregistrat o ușoară scădere, trecând de la 4,9 nopți la 4,7 nopți.

Care sunt factorii care au influențat schimbările în turismul românesc de pe litoral

Conform cercetării de specialitate, mai mulți factori au influențat descreșterea dinamicii rezervărilor pentru sezonul estival din 2023.

Printre acești factori se numără greva profesorilor, criza din Ucraina, preocupările legate de holeră, bacteriile E. coli, dronele rusești, preocupările legate de mine sau creșterea prețului șezlongurilor.

Cu toate acestea, stațiunea Mamaia a înregistrat o ușoară revenire în comparație cu situația din 2022. Cele mai căutate hoteluri au fost cele cu 3 și 4 stele.

Aproximativ un sfert din totalul rezervărilor au fost achitate cu ajutorul voucherelor de vacanță, iar majoritatea turiștilor au fost familiile cu copii, urmate de cuplurile.

Mamaia, în topul stațiunilor, anul acesta

Asociația Națională a Agențiilor de Turism a indicat că cele mai căutate stațiuni, în ordinea vânzărilor agențiilor de turism, au fost Mamaia, Eforie Nord, Olimp, Venus, Saturn, Cap Aurora, Jupiter, Neptun, Mangalia, Costinești, Eforie Sud, Techirghiol și Vama Veche.

De asemenea, sudul litoralului a înregistrat o creștere semnificativă, cu stațiunile Eforie Nord, Olimp, Costinești și Eforie Sud în frunte.

Aceste informații oferă o imagine asupra tendințelor și factorilor care au influențat industria turismului în acel an.

„Sezonul a început promițător, însă rezervările s-au diminuat semnificativ în lunile iulie și august. Cu toate că prețurile au crescut cu 10-20%, bugetul s-a menținut la un nivel scăzut din cauza reducerii duratei medii a sejurului. Inflația, mai mare decât cea oficială, a erodat orice creștere.

În plus, apa rece cu o temperatură de 13 grade Celsius în luna august este un fenomen fără precedent în ultimii 30 de ani.

Primele vânzări pentru 2024 au și început, în luna septembrie și mai ales la hotelurile care au înțeles că anul viitor va fi probabil unul de recesiune și ca atare nu au mărit prețurile.

Există și hoteluri care chiar au scăzut tarifele față de anul acesta, pentru anul viitor. Programele de Înscrieri timpurii oferă reduceri mari.

Numărul voucherelor de vacanță va înregistra, din păcate, o scădere la anul, datorită limitării la salarii sub 8.000 lei. Această măsură va avea ca impact o scădere a cererii.

Hotelierii trebuie să promoveze o politică bună de prețuri, dacă vor să vândă”, a declarat Adrian Voican, vicepreședinte ANAT, citat de Profit.ro.

Autoritățile din Constanța și Mangalia ar trebui să se implice mai mult

Autoritatea de profil subliniază că pentru promovarea litoralului românesc este esențial ca Organizațiile de Management al Destinației din Constanța și Mangalia să devină active în acest proces și să se implice într-o campanie puternică de promovare.

De asemenea, patronatele din zonă ar trebui să elaboreze o strategie de marketing și promovare a litoralului și să participe activ la târgurile de specialitate pentru a atrage turiști.

În ceea ce privește Apele Române Dobrogea, acestea sunt responsabile de organizarea licitațiilor până la 15 martie și de realizarea amenajării plajelor, inclusiv mărunțirea scoicilor. Autoritățile ar trebui, de asemenea, să reevalueze prețurile de închiriere a plajelor, care sunt considerate a fi ridicate.