Toți români cu bani în bancă trebuie să știe. Se întâmplă cu conturile, cu profitul băncilor
În România, băncile nu au dus-o niciodată mai bine. Dobânzile explozive la credite au reprezentat o gură de aer proaspăt pentru giganții industriei bancare autohtone, în timp ce media la nivel european este și mai îngrijorătoare.
În Europa, un client generează pentru o bancă în medie aproximativ 650 de euro, cea mai mare valoare din 2015 și până în prezent. În România, fiecare român care s-a ancorat la un credit de nevoi personale, credit ipotecar, un card de credit sau orice alt produs bancar aduce instituției bancare o medie de 220 de euro, după cum se arată în studiu European Retail Banking Radar realizat de Kearney.
Câți bani aduci în buzunarul băncilor și nici nu știi
Conform analizei efectuate de compania globală de consultanță în management, ajunsă la 15-a ediție, veniturile per client înregistrate de bănci în 2020 au urcat cu 18,7% în Europa de Est. Pentru ca efortul statistici să fie relevant, s-au evaluat performanțele a 89 de bănci din domeniul retail active în 21 de țări.
În timp ce un român aduce o medie de 220 de euro în buzunarele băncilor precum Banca Transilvania, cu 3,5 milioane de clienți, suma este infimă în comparație cu cei 1650 de euro în medie pe care îi generează un elvețian pentru banca sa. Media în Europa de Vest este de 584 de euro pe client.
Marea Britanie se remarcă prin cea mai ridicată creștere a veniturilor/client, cu un procent de 16,5% comparativ cu un plus de 3,8% în Franța, 3,5% în Germania și 4,6% în Italia. Conform Wall-Street.ro, în ultimii 15 ani din domeniul bancar analizat, productivitatea a înregistrat creșteri dramatice pentru aceste afaceri. Creșterea în ceea ce privește productivitatea per angajat, aproape că s-a dublat, sărind cu 197% față de nivelul înregistrat în anul 2008. În același timp, productivitatea per filială s-a bucurat de o creștere aproape triplă, 284%. Profitabilitatea explozivă este cu atât mai ciudată, dacă ai în vedere că numărul total de angajați la băncile europene s-a redus cu 16% între anii 2008 și 2022, iar numărul sucursalelor s-a redus cu 42%.
”Îmbunătățirile în tehnologie și digitalizare au susținut cu siguranță acest salt în productivitate și au permis reducerea amprentei fizice, precum și reducerea numărului de angajați”, menționează specialiștii Kearney. Totuși, pentru a asigura același succes precum în anul 2022, băncile trebuie să continue să-și concentreze eforturile în limitarea și reducerea costurilor. Această misiune se va dovedi a fi una provocatoare, având în vedere contextul actual, marcat de o inflație semnificativ mai mare decât în orice moment din ultimii 10 ani”, au adăugat analiștii.