Tesla și Nio, pe primele locuri într-un top inedit: Ce performanță au reușit cei doi rivali

de: Andrei Tilimpea
28 08. 2023

Mărcile centrate pe software din SUA și China sunt în cea mai bună poziție pentru a-și monetiza expertiza tehnologică.

Producătorii de automobile electrice, cum ar fi Tesla și Nio, au eclipsat mărci consacrate precum Jaguar Land Rover și Toyota într-un nou clasament care evaluează companiile în funcție de abilitățile lor de software.

Digital Automaker Index a fost creat de firma de consultanță Gartner pentru a evalua producătorii de automobile în opt domenii centrate pe software. Aceste scoruri sunt tabulate pentru a veni cu un clasament general, care în acest an acoperă 20 de producători auto.

Categoriile includ cultură și leadership, talent, arhitecturi, vehicul conectat, conducere autonomă, electrificare, cockpit inteligent și potențial de vânzări online.

Scopul principal al indexului este de a determina care mărci sunt în cea mai bună poziție pentru a-și monetiza capacitățile software, care vor fi o parte esențială a succesului lor viitor.

Stellantis, de exemplu, intenționează să genereze aproximativ 20 de miliarde de euro (aproximativ 22 de miliarde de dolari) până în 2030 din oferte de produse și abonamente activate de software. Cu toate acestea, producătorul auto ocupă locul 14 din 20 în indicele Gartner

Clasamentul Stellantis subliniază o problemă cheie cu care se confruntă majoritatea mărcilor consacrate. Ei nu realizează destul de repede evoluția promisă în companii de tehnologie de la producătorii de automobile.

„Dacă nu abordează acest lucru, pur și simplu se va deteriora. Apoi, într-o zi, s-ar putea să se termine jocul”, a declarat într-un interviu analistul Gartner Pedro Pacheco, care este unul dintre creatorii indexului.

Mărcile chineze conduc

Tesla a terminat pe locul 1, urmată de Nio și Xpeng din China, cu startup-urile americane de vehicule electrice Rivian și Lucid completând primele cinci.

Pacheco a spus că companiile cu o cultură corporativă bazată pe software au obținut scoruri mai mari decât cele care încă vorbesc despre a deveni companii de tehnologie.

De exemplu, Tesla și Nio au obținut cele mai bune scoruri la categoria cultură și leadership, deoarece au „un număr mare de membri de conducere cu experiență puternică în lumea digitală”, potrivit indexului. Tesla și Nio au obținut, de asemenea, punctajul maxim de cinci puncte pentru că au o structură de management în care șefii de informații și directorii digitali raportează direct CEO-ului.

Dacă CEO-ul este direct implicat cu CIO și CDO, aceasta pune companiile într-o poziție mai bună pentru a „lua decizii strategice care să conducă la o mai bună monetizare a software-ului”, potrivit indexului.

Vicepreședintele executiv Nio și președintele Comitetului de produse, Mark Zhou, a declarat la Salonul auto de la Shanghai din acest an că el și fondatorul și CEO-ul companiei, William Li, se întâlnesc în fiecare săptămână pentru a discuta chestiuni legate de tehnologie,

O altă categorie cheie este vânzările online, deoarece Pacheco a spus că dealerii sunt interesați să vândă mașini, nu diferitele oferte de software ale mărcii. Prin urmare, producătorii de automobile trebuie să exceleze aici dacă doresc să-și monetizeze ofertele de software.

„Dacă un producător auto nu este foarte bun în ceea ce privește vânzarea online, atunci va avea mari dificultăți în vânzarea de software”, a spus Pacheco.

În partea de jos a listei, în ordine descrescătoare, au fost Honda, Toyota, SAIC Motor, Mazda și JLR.

Pacheco a spus că Gartner intenționează să actualizeze clasamentul anual, folosindu-l ca un barometru pentru a măsura evoluția mărcilor, adăugând că chiar și mărcile care sunt în top în 2023 au loc de îmbunătățire.