Stellantis are planuri mari pentru Europa: ce fel de baterii vrea în mașinile sale electrice
Producătorii de automobile europeni se confruntă cu o concurență crescândă a costurilor din partea rivalilor, cum ar fi Tesla, care utilizează baterii LFP din sursă chineză.
Stellantis intenționează să lanseze vehicule electrice în Europa cu baterii cu fosfat de fier litiu (LFP) mai ieftine.
Producătorii de automobile europeni folosesc în prezent chimia celulelor NMC mai densă în putere, dar mai costisitoare (nichel, mangan și cobalt). Cu toate acestea, ei se confruntă cu o concurență în creștere a costurilor din partea rivalilor care folosesc baterii LFP din sursă chineză.
„Avem nevoie de LFP și vom avea LFP pentru că este o poziție competitivă din punct de vedere al costurilor pentru a face mașini la prețuri accesibile pentru clasele de mijloc”, a declarat CEO-ul Stellantis, Carlos Tavares.
Tavares nu a dat un interval de timp pentru când vor apărea bateriile în vehiculele electrice vândute de mărcile Stellantis, care includ Peugeot, Citroen, Opel și Fiat.
El a spus că „singura întrebare” este de unde vor fi provenite bateriile, fie din Europa, fie din altă parte.
Producție europeană
Stellantis își va procura baterii standard NMC de la trei fabrici de baterii planificate din Franța, Germania și Italia prin intermediul joint-venture-ului ACC cu Mercedes-Benz și TotalEnergies.
Prima fabrică, din Douvrin, Franța, va începe construirea de prototipuri în a doua jumătate a acestui an, producția completă începând din 2024, a spus Tavares la apel.
LFP este văzută ca oferind un avantaj util de cost într-o perioadă de prețuri ridicate ale materialelor bateriilor din cauza lipsei sale de nichel, cobalt și mangan costisitoare.
Tesla folosește baterii LFP cumpărate de la specialistul chinez CATL pentru sedanul său standard Model 3 și sedan Model Y, ambele fiind supuse unor reduceri de preț cu până la 15% la începutul anului.
Chimia este, de asemenea, utilizată de mărcile premium chinezești Xpeng și Nio, precum și de marca de volum în creștere MG.
MG, deținută de SAIC din China, instalează baterii LFP în versiuni entry-level ale noului său compact MG4, un rival pentru VW ID3 și Peugeot e-208.
China domină producția LFP și urmează să producă 99,5% din aprovizionarea globală în acest an, potrivit companiei de analiză a materialelor pentru baterii Benchmark Minerals.
China va reprezenta 97% din capacitatea LFP planificată până în 2030, a estimat compania.
CATL se extinde în Europa și a început preproducția la uzina sa de 14 gigawați din Erfurt, Germania, la sfârșitul anului trecut.
Compania intenționează să instaleze acolo șase linii de producție de celule de baterie până la sfârșitul anului 2023.
CATL își apără secretele
CATL nu a dezvăluit chimia bateriei pe care o va produce acolo.
Stellantis a fost conectat la o a doua fabrică CATL care urmează să fie construită în Debrecen, Ungaria, producția fiind programată să înceapă după 2025.
Mercedes va fi primul său client, Volkswagen Group și BMW aprovizionându-se și cu bateriile din fabrică.
Ford din SUA a încheiat un parteneriat cu CATL pentru a construi o nouă fabrică de baterii LFP de 3,5 miliarde de dolari în Michigan, care se deschide în 2026, cu capacitatea de a produce suficiente baterii pentru a alimenta 400.000 de modele Ford pe an.
Ford a estimat că LFP îl va ajuta să facă economii între 10 și 15% în comparație cu bateriile NMC.
Producătorul auto american a declarat că va începe să folosească baterii LFP importate în modelul său Mach-E începând din primăvară.
UBS și P3 Automotive au efectuat anul trecut o demontare a bateriei CATL LFP utilizate în Tesla Model 3 și au concluzionat că este lider global în costuri, la un preț al celulei de 131 USD (123 de euro) per kilowatt oră, înaintea LFP BYD „Blade”, care a costat 134 USD per kWh.