Se schimbă legea RCA, toți șoferii din România trebuie să știe. Nu mai scapi fără nici când ești parcat

de: Alexandru Puiu
03 10. 2023

Când vine vorba de modificări legislative care schimbă ordinea lucrurilor în România, noua lege RCA va veni la pachet cu consecințe semnificative pentru șoferii autohtoni, mai ales că oportunitățile de amenzi vor fi mai numeroase ca niciodată.

Conform unui proiect de lege citat de Digi24, o nouă lege RCA s-ar putea să schimbe modul în care funcționează polițele de asigurare în România. În primul rând, dacă rămâi fără carnet și stai cu mașina parcată, vei putea suspenda polița pe perioada în care nu te poți urca la volan. Eventual, o poți prelungi cu perioada respectivă. Mai mult decât atât, asigurarea va putea fi verificată chiar și atunci când autoturismul este parcat, nu doar în trafic.

Ce se întâmplă cu polițele RCA ale românilor

La momentul de față, în România, prețul asigurărilor RCA este plafonat, cel puțin până la finele acestui an. În același timp, Guvernul trebuie să vină cu mai multe modificări importante la legea RCA, în speranța evitării repetării dezastrului cu Euroins și City Insurance. Un proiect în acest sens se pare că se află într-un stadiu destul de avansat și include mai multe prevederi interesante.

Șoferii români își vor putea suspenda asigurare în momentul în care rămân fără permis de conducere sau dacă mașina a fost avariată. În acest scop, vor fi necesare o cerere la asigurator cu dovada și mașina să fie ținută în afara părții carosabile. În final, perioada asigurării se va prelungi printr-un act adițional la contractul de asigurare.

Ce se schimbă în legea RCA pentru șoferi

Noua lege RCA vine cu o serie de cinci noi alineate introduse în articolul 6 după alineatul 5.

”45) Asiguratul poate solicita în scris asigurătorului RCA suspendarea efectelor contractului RCA pe perioada suspendarii, in condiţiile legii, a inmatriculări vehiculului sau a suspendării dreptului de circulație a acestuia, cu prezentarea dovezii existentei acesteia.

(5) Asigurătorul RCA comunică asiguratului, în termen de 5 zile de la data solicitării prevăzute la alin. (51), suspendarea efectelor contractului RCA.

Citește și Mișcări de trupe pe piața asigurărilor RCA din România, confirmate de ASF. Un nou jucător ia locul Euroins și City Insurance

(5″) Pe toată durata suspendării înmatriculării şi/sau a dreptului de circulație a vehiculului şi a efectelor contractului RCA, vehiculul se imobilizează într-un spațiu privat, in afara domeniului public.

(5) Neîndeplinirea obligaţiei prevăzute la alin.

(3) reprezintă încălcarea obligațiilor de asigurare RCA.

(55) In cazul suspendări efectelor contractului RCA, valabilitatea acestuia se prelungește cu perioada pentru care efectele contractului au fost suspendate, prin emiterea unui act adițional.”

De acum înainte, polița RCA va putea fi verificată și prin intermediul dispozitivelor electronice, iar sancțiunile pot fi aplicate chiar și în situația în care autoturismul este parcat. Chiar și dacă șoferul nu este oprit în trafic pentru verificare, RCA-ul va putea fi verificat de către polițiști și se vor putea aplica eventuale sancțiuni.

Citește și Cât a ajuns să coste „full-ul” la mașină, în octombrie 2023

Lista șoferilor care pot să stea fără RCA

Conform articolului 4 din noua lege, vor exista mai multe excepții de la obligația încheierii contractului RCA, după cum urmează:

”Art. 4. – Excepții de la obligația încheieni contractului RCA

(1) Sunt exceptate de la obligativitatea Incheierii unui contract RCA persoanele fizice şi juridice care utilizează vehicule exclusiv in cadrul evenimentelor şi activităților sportive cu motor, inclusiv al curselor, al competițiilor, al antrenamentelor, al testărilor şi al demonstrațiilor care se desfăşoară in Romlais Intr-o zona cu acces restricționat și demarcată, atunci când organizatorul evenimentului sportiv sau o al parte a încheiat o asigurare facultativă sau dispune de un instrument de garantare alternativ care acoperi prejudiciile provocate de către vehicule oricărei părți terțe, inclusiv spectatorilor şi altor persoane prezente, dar care nu acoperă neapărat prejudiciile produse conducătorilor auto participanți și vehiculelor acestora.

(2) Obligația de acoperirea prejudiciilor produse prin intermediul vehiculului participant la eveniment este cel puțin egală cu valoarea sumelor chiniene asigurate stabilite la art. 6 alin. (4).

(3) Organizatorul evenimentului sportiv este responsabil de acoperirea prejudiciilor produse prin intermediul vehiculelor participante la eveniment atunci când nu s-a asigurat că exist încheia asigurarea facultativă sau instrumentul de garantare alternativ prevăzute la alin. (1).

(4) Atunci când organizatorul evenimentului sportiv nu este în măsură să acopere prejudiciile produse, răspunderea acestuia este preluată de către BAAR, plata despăgubirilor fiind efectuată din fondurile aferente Fondului național de protectie; cheltuielile efectuate de către BAAR in acest caz, împreună cu dobânda legală aferentă, sunt recuperate de la organizatorul evenimentului sportiv şi/sau cel care a acordat autorizația de organizare a evenimentului sportiv in baza dreptului de regres dobândit ca urmare a efectuării plății.

(5) Fără a aduce atingere prevederilor art. 2 pet. 27, fotolile rulante sau alte vehicule similare cu propulsie proprie, destinate a fi utilizate în mod exclusiv de către o persoană cu dizabilitate fizică locomotorie, nu sunt considerate vehicule în sensul prezentei legi, acestea nefiind supuse obligației de asigurare.”