Se schimbă Codul Rutier, conduci și motociclete cu permisul de conducere categoria B. De ce este o problemă, care sunt riscurile
Departe de a fi prima oară când se încearcă acest lucru, o modificare a Codului Rutier care tocmai a trecut de votul senatorilor va permite șoferilor cu permis de categoria B să conducă motociclete fără un alt examen.
În vară, un proiect legislativ în formă finală care prevedea același lucru a fost întors în Parlament de către administrația prezidențială, din cauza unui viciu de formă al legii, dar și a faptului că nu era foarte clar cum vor putea șoferii să dovedească efectuarea orelor de pregătire care să le permită să conducă motociclete de 125 centimetri cubi. În plus, legea include o modificare eronată a primului alineat al articolului 24 din Codul Rutier, articol care reglementează procedura de eliberare a permiselor de conducere. Forma actualizată a aceleiași legi urmează să ajungă în Camera Deputaților.
Citește și: Codul Rutier a fost modificat: ce se întâmplă cu permisul de conducere categoria B
Ce spune legea, cum se modifică Codul Rutier din România
Conform inițiativei care a trecut în această săptămână de Parlament, posesorii permiselor de conducere categoria B, cu carnet de șoferi de cel puțin trei ani și o vârstă minimă de 24 de ani, vor avea posibilitatea să conducă motociclete, dar nu foarte puternice. Este vorba de cele cu un motor de 125 centimetri cubi și o putere maximă de 11kW sau 14,75 cai putere. Cutia automată este de asemenea trecută ca și condiție, la fel ca faptul că doritorii trebuie să facă dovada ”că au absolvit un curs de pregătire practică de minimum 15 ore în acest sens în cadrul unei unităţi autorizate de pregătire a conducătorilor de vehicule”.
O altă obiecție a Președinției se referă la faptul că, pentru a conduce o motocicletă, șoferul trebuie „facă dovada absolvirii a 10 ore de pregătire practică în cadrul unei unități autorizate de pregătire a conducătorilor de autovehicule”. Reproșul administrației a fost atunci că ”este neclar cum anume se va face dovada absolvirii celor 10 ore de pregătire practică și dacă această dovadă trebuie deținută fizic și prezentată în cazul unui control, de fiecare conducător de vehicule, alături de permisul de conducere”.
De ce este o problemă majoră, deși există același sistem în Franța, Spania și Italia
”Inițiativa copiază legislația existentă deja în alte tări europene, dar cred că a fost făcută fără a ține cont de efectele pe care le-a avut în acele țări. Și, dacă vreți, se va întâmpla același lucru care se petrece în cazul trotinetelor… Până la efectul scontat, degajarea traficului, va fi plătit un preț de sânge. Spitalele sunt pline de victime ale accidentelor cauzate sau în care au fost implicate trotinete. Același lucru s-a întâmplat în Europa și cu șoferii cărora li s-a permis să conducă motociclete și la fel se va întâmpla și la noi. Nici nu mai pomenesc de diferențele dintre noi și alți europeni în ceea ce privește disciplina în trafic și educația rutieră”, a declarat Tiberiu Troia pentru Avocatnet.ro, fost campion național și internațional de motociclism viteză, instructor categoria A și B, respectiv jurnalist moto.