Schimbarea bateriei “din fugă”, o soluție ingenioasă: cum crește adopția de vehiculelor electrice

de: Andrei Tilimpea
10 04. 2023

Companii precum Gogoro demonstrează că vehiculele cu 2 și 3 roți sunt potrivite pentru schimburi de baterii.

Hsiao Ding Hong s-a îndrăgostit imediat de mopedul său electric. Vehiculul cu două roți alimentat de baterii nu face zgomot, nu vibrează și nu emite evacuare. Are un exterior elegant gri-albastru, poate fi controlat prin aplicația pentru smartphone și chiar cântă pentru Hsiao de ziua lui. Cel mai bine, este nevoie de doar un minut pentru a obține o încărcare completă.

Asta pentru că Gogoro Inc., compania cu sediul în Taipei care i-a vândut lui Hsiao motoreta, îi permite să-și schimbe cele două baterii ori de câte ori dorește pentru până la 630 de kilometri de condus în fiecare lună, totul pentru o taxă de abonament de 27,80 USD. Aplicația lui Hsiao identifică cea mai apropiată stație de schimb cu bateriile încărcate în stoc. Odată ajuns acolo, scoate bateriile epuizate ale mopedului său și le introduce într-un dispozitiv asemănător unui automat, care apoi distribuie altele proaspete. În 60 de secunde, este din nou pe drum.

„Dacă schimbarea bateriei nu ar fi fost o opțiune, nu mi-aș fi cumpărat un scuter electric”, spune Hsiao, care a condus un model pe benzină până în 2021. „Serviciul de schimbare a bateriei este cu adevărat atrăgător, deoarece economisește mult timp”.

Din ce în ce mai mulți oameni din Asia încep să îmbrățișeze mobilitatea electrică cu ajutorul bateriilor care pot fi schimbate din mers. În timp ce schimbarea bateriilor este complicat de implementat în mașinile electrice – o parte din motivul pentru care nu a reușit să se răspândească în Occident – companii precum Gogoro demonstrează că mopedele și alte vehicule cu două și trei roți sunt potrivite pentru schimbarea ușoară a bateriei, care pot atenua anxietatea de rază de acțiune și pot stimula adoptarea mai largă a vehiculelor electrice.

De ce schimbul este în creștere

„Electrificarea vehiculelor cu două roți și a ricșelor poate ajuta la creșterea reducerii emisiilor în acest deceniu înainte ca adoptarea vehiculelor electrice să descopere în alte segmente”, spune analistul BloombergNEF Allen Tom Abraham. În 2020, doar 2% dintre vehiculele cu două roți din Asia de Sud-Est erau electrice. BloombergNEF se așteaptă ca această cifră să ajungă la 20% până în 2030, datorită parțial schimbului de baterii.

Gogoro spune că are peste 500.000 de utilizatori activi lunari și peste 260 de schimburi în rețeaua sa în fiecare minut, plus programe pilot în Indonezia, Filipine și India. De asemenea, în India, RACEnergy, cu sediul în Hyderabad, vinde kituri de modernizare pentru a transforma ricșele pe benzină în modele electrice cu baterii care pot fi schimbate la stațiile sale. În Singapore, MO Batteries oferă un program pilot de schimb local și intenționează să intre în Malaezia; compania testează, de asemenea, schimbarea bateriilor cu DHL de logistică grea în Vietnam. Potențialul schimbului a atras chiar și multinaționalele: Honda Motor a instalat recent prima sa stație de schimb pentru șoferii de motorete în Tokyo.

Acest entuziasm este în contrast cu companiile occidentale, ale căror eforturi de schimbare a bateriilor nu au reușit. Startup-ul israelian Better Place s-a lansat în 2007 pentru a viza schimbarea bateriilor la sedanele electrice, dar până în 2013 a dar faliment, în mare parte din cauza costului exorbitant de dezvoltare a infrastructurii de încărcare și schimb pentru mașini. În același an, Tesla Inc. a dezvăluit un plan pentru a permite schimbarea bateriei în 90 de secunde pentru Model S, dar nu l-a lansat niciodată la scară.

Stațiile de schimb de baterii pentru mopede sunt mai ușor de construit și finanțat decât cele pentru mașini, spune Abraham de la BloombergNEF. Companii precum Gogoro își fac, de asemenea, obiceiul să semneze parteneriate care să asigure că mai mulți producători de vehicule folosesc o baterie standard interschimbabilă.