Românii, educați financiar de sărăcie și scumpiri. Nevoia ne-a făcut să fim mai cumpătați cu banii

de: Alexandru Puiu
01 06. 2023

Dacă ar fi să adoptăm viziunea unui optimist, ar trebui să vedem și în actualele crize partea plină a paharului. Cu alte cuvinte, să admitem faptul că, pe fondul scumpirilor galopante ce au lovit economia în ultima perioadă, am devenit mai cumpătați cu bugetul nostru.

Tot mai multe analize realizate în rândul românilor scot la iveală faptul că am fost forțați să învățăm elemente de bază legate de educație financiară, pe fondul problemelor economice pe care le-am înfruntat de când a izbucnit acest fenomen inflaționist agresiv.

Scumpirile scăpate de sub control ne-au schimbat radical comportamentul de consum, iar sociologii vorbesc despre faptul că românii au început să cumpere mai puțin din impus. Ce înseamnă acest lucru, de fapt? Că ne gândim de zece ori înainte de a mai arunca banii pe fereastră și alegem preponderent să cumpărăm lucruri de care avem cu adevărat nevoie, evitând să ne mai satisfacem niște dorințe care nu sunt poate neapărat necesare.

Sărăcia și lipsurile ne educă financiar

Oamenii au devenit mai atenți cu banii lor, ceea ce este un lucru minunat, pentru care economiștii militează de ani de zile, încercând să ne convingă să adoptăm astfel de practici benefice în relația cu finanțele noastre personale.

„Astfel, comportamentul de consum s-a modificat și pe segmentul produselor de necesitate. Românii pun accent acum mai mult pe controlul cheltuielilor, cumpără mai des, dar mai puțin și accesează produse ușor inferioare calitativ celor achiziționate anul trecut.

Consumatorii au interacționat de mai multe ori cu produsele înainte de a le achiziționa, în magazine fizice și prin vizite repetate în online, comparând prețurile. Acest comportament indică nevoia magazinelor de a oferi o experiență de cumpărare personalizată și mai eficientă”, potrivit unei analize Footprints AI, companie românească ce operează o platformă de Retail Media.

„În ultimul an, am observat o schimbare semnificativă a comportamentului consumatorilor, atât în privința valorii și componenței coșului, cât și în legătură cu obiceiurile de achiziție ale clienților și serviciile oferite de magazine. Pe lângă creșterea cumpărăturilor online și a serviciilor de livrare la domiciliu, pe baza datelor și inteligenței artificiale, anticipăm maturizarea serviciului end-to-end pentru vânzările online, o integrare mai bună a proceselor de selectare, livrare și retur”, spune Dan Marc, fondator Footprints AI.