România, printre țările care se opun Euro 7: ce se întâmplă cu lupta împotriva poluării

de: Andrei Tilimpea
23 05. 2023

Țările au spus că limitele mai stricte pentru poluanți ar putea devia investițiile cruciale necesare pentru a atinge obiectivul UE de a interzice efectiv vehiculele noi cu motor cu combustie după 2035.

Opt țări ale Uniunii Europene, inclusiv Franța și Italia, au cerut blocului să renunțe la limitele planificate de emisii Euro 7, declarând că acestea sunt prea ambițioase și nerealiste pentru ca producătorii de automobile să le atingă.

Țările au spus că limitele mai stricte pentru poluanți, inclusiv oxizi de azot și monoxid de carbon, ar putea devia investițiile cruciale necesare pentru atingerea obiectivului UE de a interzice efectiv noile vehicule cu motor cu combustie după 2035.

Într-o lucrare comună, trimisă celorlalți membri ai UE, cele opt țări au declarat că părțile Euro 7 care acoperă limitele emisiilor din conductele de eșapament ar trebui să fie eliminate în întregime.

„Ne opunem oricăror noi reguli privind emisiile de gaze de evacuare (inclusiv noi cerințe de testare sau noi limite de emisie) pentru mașini și camionete”, spun țările în documentul, care a fost semnat de Franța, Italia, Cehia, Bulgaria, Ungaria, Polonia, România și Slovacia.

Lucrarea vine pe fondul semnelor tot mai mari că țările UE au atins saturarea reglementărilor privind normele de mediu, în urma unei ramuri de legi menite să pună blocul pe calea neutralității climatice până în 2050.

Regulile sunt înăsprite

Regulamentul Euro 7 urmărește să înăsprească regulile cu privire la alți poluanți decât CO2, cum ar fi monoxidul de carbon și oxizii de azot. Regulile urmăresc, de asemenea, să abordeze particulele de la frâne și anvelope.

Abordarea emisiilor de la mașini a fost deosebit de dificilă. Regulile UE de interzicere efectivă a motorului cu ardere în mașinile noi din 2035 au fost amânate cu câteva săptămâni după o forță de ultimă oră a Germaniei de a asigura cote pentru așa-zișii e-combustibili. Îngrijorarea este că trecerea la electricitate ar putea duce la pierderi de mii de locuri de muncă în sector.

Germania nu a fost semnatară a documentului non-document, în ciuda faptului că ministrul Transporturilor, Volker Wissing, și-a exprimat anterior rezerve.

Regulile Euro 7 – care vor stabili standarde pentru ceea ce va fi ultima generație de motoare cu ardere – urmează să intre în vigoare de la 1 iulie 2025. Cele opt țări spun că este prea devreme și susțin că termenele de livrare sunt de cel puțin trei ani de la în momentul adoptării pachetului.

Atât parlamentul, cât și statele membre negociază în prezent propriile poziții înainte de a începe discuțiile dintre cele două părți.

Directori din domeniul auto, inclusiv Carlos Tavares, CEO al Stellantis, au susținut că ultimii pași în reducerea emisiilor de CO2 din mașini reprezintă sarcini inutile pentru industrie și vor încetini trecerea sectorului către electrificare. Președintele Franței, Emmanuel Macron, a mai spus că ar trebui să existe o pauză în reglementarea climatică a UE.