România își apără interesele: ce se întâmplă cu Euro 7 și mașinile pe benzină și motorină

de: Andrei Tilimpea
15 03. 2023

Comisia Europeană ar putea depune o propunere obligatorie din punct de vedere juridic în săptămânile următoare pentru a face e-combustibilii scutiți de interdicția planificată a UE.

Germania a format o alianță cu Italia și unele țări din Europa de Est, printre care și România care se opun renunțării treptate planificate a motoarelor cu ardere internă din 2035, cu excepția cazului în care mașinile care funcționează cu combustibili electronici sunt exceptate de la interdicție.

Ministrul german al transporturilor, Volker Wissing, a declarat că scepticismul cu privire la eliminarea treptată a vehiculelor cu ardere internă este împărtășit de Italia, Polonia și Republica Cehă, România și alții.

Berlinul este în discuții cu Bruxelles-ul și caută o rezoluție „cât mai curând posibil” înainte de a putea semna orice acord, a declarat Wissing reporterilor la Strasbourg.

„Propunerea necesită schimbări urgente”, a spus Wissing.

El a spus că grupul de țări vrea o categorie separată de mașini cu motor cu combustie care ar putea funcționa cu combustibili electronici sintetici, neutri din carbon, după 2035.

„O interzicere a motorului cu ardere, atunci când acesta poate funcționa într-un mod neutru din punct de vedere climatic, pare o abordare greșită pentru noi”, a spus Wissing.

„Nu vrem să oprim lucrurile și nici nu vrem să eșueze în cele din urmă”, a spus Wissing. „Vrem ca reglementarea să reușească – avem nevoie de neutralitate climatică – dar trebuie să rămânem deschise la tehnologie, orice altceva nu este o opțiune bună pentru Europa”.

Euro 7 în pericol

Miniștrii transporturilor din Germania, Italia, Republica Cehă, Polonia, Portugalia, România, Ungaria și Slovacia au discutat despre eforturile lor de a modifica limitele de emisii Euro 7 propuse de Uniunea Europeană.

Legea Euro 7, pe care țările UE și parlamentarii vor începe să o negocieze în acest an, ar înăspri limitele pentru poluanții dăunători sănătății, inclusiv oxizii de azot. UE a spus că beneficiile pentru sănătate ar depăși cu mult costurile.

Dar țări, inclusiv România, se opun regulilor propuse, despre care ei spun că sunt împovărătoare pentru industrie. Majoritatea au sectoare mari de producție de mașini.

Un oficial al UE a spus că miniștrii au discutat despre termenele limită „nerealiste” ale legii și despre problemele legate de echipamentele pentru aplicarea acesteia.

„Efortul nostru este, în zona Euro 7, să facem acele condiții cu adevărat realiste, să le facem realizabile”, a declarat ministrul ceh al Transporturilor, Martin Kupka.

UE spune că data din 2035 este crucială, deoarece durata medie de viață a mașinilor noi este de 15 ani – așa că o interdicție ulterioară ar împiedica UE să nu atingă emisii nete zero până în 2050, piatra de hotar globală, spun oamenii de știință, că ar evita schimbările climatice dezastruoase. Transporturile reprezintă aproximativ un sfert din emisiile UE.

Susținătorii e-combustibililor spun că aceștia sunt în esență electricitate regenerabilă care a fost transformată într-un combustibil lichid, combustibil folosind CO2 captat din atmosferă.