Producătorii auto europeni, sufocați de concurență: ce se întâmplă cu industria auto
Economiile europene dependente de automobile se confruntă cu un mare impact din cauza importurilor de mașini, potrivit unui studiu realizat de o unitate a asigurătorului german Allianz.
Vehiculele electrice construite în China reprezintă cel mai mare risc pentru producătorii de automobile din Europa și le-ar putea costa 7 miliarde de euro pe an în profituri pierdute până în 2030, dacă factorii de decizie nu iau măsuri, potrivit unui raport Allianz Trade.
Factorii de decizie trebuie să facă față provocării cu tarife reciproce la mașinile importate din China, să facă mai mult pentru a dezvolta materiale și tehnologii pentru bateriile EV și, de asemenea, să permită producătorilor de automobile chinezi să construiască mașini în Europa, potrivit raportului publicat marți de unitatea asigurătorului german Allianz. .
Studiul face ecoul unui avertisment al CEO-ului Stellantis, Carlos Tavares, la CES din acest an, că industria auto europeană se confruntă cu o „luptă cumplită” cu importatorii chinezi.
Companiile auto din Europa se confruntă cu o dublă amenințare din perspectiva scăderii vânzărilor propriilor vehicule în China, unde producătorii locali de vehicule electrice au crescut cota de piață și din creșterea vânzărilor de vehicule electrice chineze importate – construite în China de către producătorii auto chinezi sau occidentali.
Producătorii auto mondiali s-au angajat să revină în China cu un număr mare de vehicule electrice pe o piață în mișcare rapidă, unde presiunea de a reduce prețurile devine din ce în ce mai intensă.
O situație încâlcită
O piață aglomerată pentru SUV-uri complet electrice din China pune presiune pe producătorii auto locali să exporte mai multe vehicule în Europa. Importurile de vehicule electrice din China ar putea costa Uniunea Europeană peste 24 de miliarde de euro în producție economică în 2030, sau 0,15% din produsul intern brut al blocului, a spus Allianz Trade.
Dar „economiile dependente de autovehicule ale Germaniei, Slovaciei și Republicii Cehe s-ar putea confrunta cu o lovitură și mai mare” între 0,3% și 0,4% din PIB, se arată în raport, intitulat: „Provocarea chineză pentru industria europeană de automobile”.
„Mizele sunt mari pentru industria auto europeană: patru din cinci mașini vândute în Europa sunt asamblate local”, se adaugă raportul.
„Europa este, de asemenea, puterea mondială de export în acest sector, comerțul cu mașini generând un excedent comercial între 70 de miliarde și 110 de miliarde de euro pentru economia europeană în fiecare an în ultimul deceniu”.
Raportul spunea că Legea SUA pentru Reducerea Inflației (IRA) a făcut din Europa o țintă pentru exporturile chineze.
În timp ce Europa rămâne relativ deschisă către vehiculele electrice importate – Tesla, de exemplu, reprezintă 20% din vânzările de mașini complet electrice în Europa – SUA este „prevăzută să fie o piață mult mai dificilă pentru vehiculele chinezești” din cauza IRA, se spunea raportul.