Producătorii auto care ”au descoperit” mașinile electrice: Toyota, Nissan sau Honda vor ”o bucată” din piață

de: Andrei Tilimpea
26 10. 2023

La Japan Mobility Show, Toyota, Nissan, Honda și Suzuki au demonstrat cum intenționează să ajungă din urmă cu giganții EV Tesla și BYD.

Salonul Auto

Salonul auto de la Tokyo și-a schimbat numele în Japan Mobility Show, dar vizitând cele șase săli ale complexului expozițional Big Sight, un lucru este clar: Japonia a redescoperit mașinile electrice cu baterie.

Japonia nu este un nou venit al mașinilor electrice. Primul BEV produs în masă la nivel mondial a fost Nissan Leaf care a fost pus în vânzare în 2010.

Între timp, un minicar Mitsubishi i-MiEV, un predecesor de volum redus al modelului Leaf, a fost lansat pentru clienții flotei în Japonia în 2009. A fost exportat în Europa și vândut, de asemenea, ca Citroen C-Zero și Peugeot iOn.

Citește și Japan Mobility Show, cel mai așteptat eveniment de profil: Toyota, Honda sau Mitsubishi vor să uimească lumea auto

De la acele lansări, vânzările de mașini electrice din Japonia au intrat în hibernare pentru mai bine de un deceniu.

Ponderea vânzărilor de mașini electrice în Japonia a crescut la 1,3% în 2022 de la 0,4% în 2021. A ajuns la 1,7% până în septembrie, arată cifrele analiștilor financiari de la Jefferies.

Progresul lent al vânzărilor de BEV în Japonia plasează țara cu mult în urma Chinei, unde BEV-urile au avut o cotă de 23% în primele nouă luni. Europa a fost la 15%, iar SUA la 7%, conform datelor Jefferies.

India a luat fața Japoniei

India este acum înaintea Japoniei în ceea ce privește penetrarea BEV, cu o cotă de 2% din ianuarie până în septembrie.

Conceptul Hyper Force arată că strategia de electrificare a Nissan va include mașini sport extreme.

Chiar dacă vânzările de BEV nu decolează în Japonia, lumea devine electrică și toți producătorii auto japonezi trebuie să adopte mașinile electrice pentru a putea concura la nivel global.

Citește și Dacă ai o Toyota din ultimii ani, ar trebui s-o duci în service. Ce problemă a depistat producătorul, lista completă de modele afectate

Toyota va lansa al treilea pas către electrificarea completă în 2026, începând cu un sedan Lexus care va fi construit folosind renumitul sistem de producție Toyota, reimaginat pentru mașinile electrice.

Strategia de electrificare a Nissan va include mașini sport extreme și autoutilitare de familie. BEV-urile Honda vor acoperi mai multe dimensiuni de mini-mașini. Suzuki plănuiește să-și reinventeze microvanul Wagon R ca o ofertă complet electrică care a fost la spectacol prin conceptul eWX.

Lungă durată

Va dura câțiva ani pentru a vedea dacă interesul reînnoit pentru BEV îi va ajuta pe producătorii auto japonezi să câștige o cotă semnificativă de piață la nivel global, având în vedere că vânzările Tesla cresc în fiecare an, iar producătorul chinez BYD este gata să treacă de Tesla în acest an ca cel mai vândut producător mondial a mașinilor electrice.

Acești doi giganți BEV care probabil vor încheia anul vânzând fiecare aproximativ 1,8 milioane de mașini complet electrice. Pentru a pune acest lucru în perspectivă, Toyota, împreună cu Lexus, a fost cel mai vândut producător auto din lume anul trecut, cu vânzări de 9,6 milioane de vehicule, dar BEV-urile au reprezentat doar 25.000 din aceste vânzări.

Citește și Toyota nu se joacă: Modelele cu care vrea să schimbe industria auto

Ceea ce le va lipsi producătorilor auto japonezi este adoptarea semnificativă a BEV-urilor acasă, ceea ce îi va încetini să obțină economii de scară.

Anul trecut, clienții din China au cumpărat 5 milioane de BEV, Europa era la aproape 1,6 milioane și SUA la 732.000 de unități, potrivit Jefferies. Cu 54.144 de BEV vândute în Japonia anul trecut, producătorii de automobile din țară vor trebui să atingă volume semnificative în străinătate, începând din China și Europa, până când clienții de pe piața lor de origine decid să schimbe motorul.