Probleme serioase pentru industria auto: Ce se întâmplă în cea mai mare piața auto din lume

de: Andrei Tilimpea
17 10. 2023

Datele Centrului de Tehnologie și Cercetare Automotive din China arată că, dintre cei 91 de producători activi de vehicule electrice din China, aproape o treime dintre aceștia înregistrează vânzări de mai puțin de 500 de vehicule pe sfert.

Probleme în China

Viitorul pentru două dintre cele mai prost vândute mărci de mașini electrice din China a devenit și mai sumbru.

China Evergrande New Energy Vehicle Group, producătorul de vehicule electrice care face parte din dezvoltatorul imobiliar implicit și care la începutul anului 2019 s-a lăudat că va prelua într-o zi Tesla lui Elon Musk, a pierdut 10,8 milioane de dolari pentru fiecare vehicul alimentat cu baterii vândut în scurta sa existență. — sau 14,4 miliarde de dolari pentru cele aproximativ 1.300 de vehicule înmatriculate, conform calculelor Hyperdrive bazate pe dosarele financiare ale companiei și pe datele din industria asigurărilor auto.

Citește și China a setat un nou record pentru industria auto: Cum a depășit Japonia

WM Motor, deținută în mod privat, care săptămâna trecută a declarat că un tribunal din Shanghai a acceptat o cerere de pre-restructurare, deoarece se confruntă cu dificultăți financiare, a înregistrat vânzări scăzute cu peste 90%, în ciuda numeroaselor reduceri de salarii și a disponibilizărilor de personal pentru a reduce cheltuielile.

Suișuri și multe coborâșuri

La fel ca Evergrande NEV, care a avut la un moment dat o valoare de piață mai mare decât Ford Motor Co., este o reducere semnificativă pentru WM Motor. Înființată în 2018, a arătat atât de promițătoare – cel puțin în ochii investitorilor – încât a atras sprijinul Baidu Inc și Tencent Holdings.

Pe măsură ce perechea trec pe apă, așteptând ca vânzările să se materializeze, semnele unei consolidări suplimentare în sectorul prea aglomerat de vehicule electrice din China se profilează la nivel de mare. În același timp, jucători dominanti precum Tesla și BYD Co. devin și mai puternici – primii 10 producători de vehicule electrice sunt pe cale să reprezinte aproximativ 80% din toate vânzările de vehicule electrice în acest an.

Citește și Lovitura de grație pentru Dacia Spring vine tot din China: Cât costă noul Panda Knight

„Dacă ne uităm la aceste companii de vehicule electrice cu vânzări minime din perspectiva creditului, principalele lor probleme sunt un risc de execuție foarte mare în strategie, un flux de numerar liber negativ susținut și riscul de lichiditate”, a declarat Jing Yang, directorul de cercetare corporativă în China la Fitch Ratings. . Pentru acești producători de automobile, este „foarte greu să accesați piețele de obligațiuni. Riscul lor de refinanțare devine crescut dacă investitorii de acțiuni și băncile pleacă.”

Datele nu mint

Datele din China Automotive Technology and Research Center arată că, deși există aproximativ 91 de producători activi de vehicule electrice, aproape o treime dintre aceștia înregistrează vânzări de mai puțin de 500 de vehicule pe sfert. Tesla, prin comparație, a livrat aproximativ 74.000 de mașini doar luna trecută de la fabrica sa din Shanghai.

Mărcile precum Aiways, Zotye și Haima, de exemplu, la apogeu erau capabile să mute sute sau chiar mii de mașini cu energie nouă pe sfert. Dar pentru al doilea trimestru al anului 2023, noile lor înmatriculări au fost de cel mult 20 de vehicule, arată datele de la CATARC.

Citește și Războiul subvențiilor pentru mașini electrice dintre Europa, SUA și China face victime colaterale: ce se întâmplă cu Dacia Spring

Pe baza indicelui Herfindahl-Hirschman, o măsură folosită de academicieni și autoritățile de reglementare pentru a evalua concurența și a măsura concentrarea pieței, sectorul se învârte în jurul unui prag care ar marca o tranziție de la supraaglomerare la moderat concentrată.

Invetițiile continuă

Investitorii selecționați continuă să susțină cei mai promițători investitori.

În iulie, Xpeng a obținut o investiție de 700 de milioane de dolari de la Volkswagen Group, în baza căreia producătorul auto german va deține un pachet de 4,99% din acțiunile companiei chineze și va avea un loc de observator. O anchetă asupra șefului de achiziții al Xpeng nu va perturba procesele de afaceri sau de producție, a declarat Xpeng săptămâna trecută, confirmând un raport din presa locală despre o investigație de corupție a companiei.

Nio, care încă nu a făcut profit, dar își propune să dubleze vânzările la 250.000 de vehicule electrice în acest an, a vândut între timp un pachet de 7% din acțiuni unei entități controlate de Abu Dhabi pentru aproximativ 740 de milioane de dolari și ia în calcul să strângă alte 3 miliarde de dolari în Orientul Mijlociu și local. , au spus persoane familiare cu problema luna trecută.

Citește și Alternativa la Tesla care ar putea face valuri printre români: vine din China și este mult mai ieftină

Și mai există companii care încearcă să se implice pe piața vehiculelor electrice, cum ar fi Xiaomi Corp. Producătorul chinez de smartphone-uri poartă acum discuții cu producători auto consacrați cu privire la potențiale parteneriate de producție, în timp ce așteaptă ca Beijingul să aprobe o licență care să îi dea dreptul de a produce vehicule electrice în sine.

Dar, cu creșterea vânzărilor de vehicule cu energie nouă în China încetinind și exporturile care s-au dublat luna trecută, odată cu scăderea cererii interne, este greu de înțeles cum pot rămâne pe termen lung rătăciți precum WM Motor și Evergrande NEV. Decesul lor, dacă se întâmplă, ar trebui să provoace un fior și prin multe alte umerașe.