Planul european privind emisiile, în pericol: mai multe țări vor să boicoteze proiectul

de: Andrei Tilimpea
02 03. 2023

Înlăturarea interdicției propuse deja convenite între parlamentari și statele membre ar fi probabil toxică din punct de vedere politic.

Germania și Italia amenință că vor bloca interzicerea Uniunii Europene asupra noilor mașini cu motor cu combustie, punând în pericol obiectivele ecologice ale blocului.

Țările cer executivului UE să vină cu o propunere promisă de scutire a vehiculelor care folosesc combustibili sintetici neutri din punct de vedere climatic.

Polonia și Ungaria și-au semnalat, de asemenea, opoziția față de plan, care cere producătorilor de automobile să atingă un obiectiv de zero emisii până în 2035. Statele membre au convenit provizoriu asupra planului anul trecut.

Germania a făcut lobby cu succes pentru o lacună în reguli, conform căreia Comisia Europeană a fost de acord să facă o propunere pentru înregistrarea vehiculelor care rulează exclusiv cu combustibil neutru în CO2 după 2035.

Ministrul german al Transporturilor, Volker Wissing, a declarat că Comisia nu a reușit să livreze propunerea, așa că guvernul de la Berlin nu poate să-și dea aprobarea pentru planul mai larg în cadrul unui vot final al miniștrilor guvernului UE, care va avea loc pe 7 martie.

„Avem nevoie de combustibili electronici, deoarece nu există nicio alternativă dacă vrem să ne operam flota de vehicule într-un mod neutru din punct de vedere climatic”, a spus Wissing într-un interviu acordat postului public ARD. „Cine este serios în privința mobilității neutre din punct de vedere climatic trebuie să păstreze toate opțiunile tehnologice deschise și, de asemenea, să le folosească”, a adăugat el. „Nu înțeleg această luptă împotriva mașinii și de ce oamenii vor să interzică unele tehnologii.”

Industria auto germană reprezintă aproximativ 5% din economia națiunii și are peste 800.000 de angajați. Sectorul include zeci de producători de piese specializați care s-au dezvoltat de-a lungul a mai mult de un secol în furnizarea de componente pentru mașinile lor cu motor cu combustie, inclusiv producătorilor de automobile, inclusiv BMW, Mercedes Benz și Volkswagen.

ACEA, grupul de lobby auto din Europa, a declarat că monitorizează „atenție” discuțiile privind interdicția și este încrezător că procesul legislativ își va urma cursul.

Inflația în creștere și creșterea prețului bateriilor pentru prima dată în peste un deceniu înseamnă că accesibilitatea riscă să devină un „obstacol mai mare” în tranziția către zero emisii, a declarat ACEA, cu sediul la Bruxelles.

„Deci, factorii de decizie politică trebuie să abordeze și emisiile din flota existentă de vehicule pe drum”, a spus ACEA. „La finalul zilei, totul este despre reducerea emisiilor, nu despre eliminarea unei tehnologii. După cum demonstrează actuala criză energetică, diversificarea este esențială pentru a îmbunătăți rezistența Europei”.

Un purtător de cuvânt al UE a spus că o tranziție la vehicule cu emisii zero este absolut necesară pentru a îndeplini obiectivul blocului de a reduce emisiile cu 55% până la sfârșitul deceniului – pe calea către neutralitatea climatică până la jumătatea secolului. Transportul rutier este unul dintre sectoarele cu cea mai mare intensitate de carbon din UE, generând aproximativ o cincime din emisiile blocului.

Avertismentul lui Tavares

Producătorii de automobile s-au mutat deja pe calea unui viitor complet electric, cu investiții fără precedent în lanțul de aprovizionare cu baterii și modele noi.

În timp ce vânzările de mașini electrice decolează, preocupările legate de timpii de încărcare neregulați și costurile relativ ridicate ale unui vehicul electric nu s-au risipit, CEO-ul Stellantis, Carlos Tavares, avertizând asupra unor tulburări profunde dacă consumatorii nu mai au acces la vehicule la prețuri accesibile. Vehiculele electrice sunt, de asemenea, mai puțin complexe de realizat, determinând reduceri de locuri de muncă.

Pe măsură ce producătorii de mașini au investit miliarde în electrificare, abordările lor au fost diferite. BMW a rămas cu un plan de a oferi cumpărătorilor din întreaga lume o gamă largă de tehnologii, inclusiv mașini cu motor cu combustie și celule de combustibil cu hidrogen, din cauza diferențelor așteptate în reglementare și utilizare.

Matthias Miersch, vicepreședintele grupului parlamentar al social-democraților a declarat pentru radio Deutschlandfunk că guvernul sprijină obiectivul pentru 2035 de a elimina treptat vehiculele cu motor cu combustie. „E-carburanții sunt potriviti doar pentru un anumit tip de vehicul”, a spus Miersch. „Și vor fi foarte, foarte scumpi în comparație cu tehnologia bateriilor”.

Guvernul de dreapta al Italiei condus de Giorgia Meloni critică de mult timp planurile de interzicere a noilor mașini cu motor cu combustie. Vicepremier Matteo Salvini a spus că un astfel de plan „nu are sens” și pune în pericol mii de locuri de muncă.

„Folosirea carburanților curați compatibili cu motoarele cu ardere va permite continuarea unei tranziții ecologice, fără impact economic asupra cetățenilor”, se arată într-un comunicat al Ministerului Mediului de la Roma.

Pierderi de locuri de muncă

Cel mai mare grup de lobby al industriei din Germania, BDI, care reprezintă producători de orice, de la autoturisme la textile, a declarat că salută inițiativa ministrului transporturilor și respinge „un capăt de facto al motorului cu ardere”.

„Este important să se ia în considerare combustibilii pe bază de electricitate pentru noile înmatriculări ale autoturismelor și vehiculelor comerciale ușoare în regulamentul privind flotele de CO2”, a spus BDI.

Tranziția la vehiculele electrice are deja un cost social în Italia. Stellantis a anunțat că renunță la 2.000 de locuri de muncă în Italia, sau aproximativ 4,3% din cei 47.000 de muncitori ai săi în țara în care a fost fondat Fiat în 1899. Constructorul de automobile a tăiat peste 7.000 de muncitori în țară în ultimii trei ani, potrivit sindicatului Fiom.

Ford va concedia aproximativ 11% din forța de muncă din Europa, deoarece producătorul de automobile din SUA va reduce costurile în cel mai recent semn de perturbare industrială cauzată de trecerea sectorului auto la vehiculele electrice.

Din totalul de 3.800 de locuri de muncă rămase, lucrătorii din Germania și Marea Britanie vor fi cel mai greu afectați, aproximativ 2.300 și, respectiv, 1.300 de posturi care urmează să fie eliminate în următorii trei ani, a declarat Ford luna trecută.