Obligatoriu în toată România, se întâmplă cu facturile la energie ale românilor: schimbarea de care trebuie să știi

de: Alexandru Puiu
11 02. 2023

În contextul în care foarte mulți români nu au mai primit facturile la energie electrică de luni de zile, se Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a venit la înaintare cu o serie importantă de schimbări pe acest subiect și, mai ales, obligații pentru furnizorii care activează pe meleaguri mioritice.

Printr-un ordin oficializat în ultima săptămână, tocmai a fost definit cadrul legal pentru reglementarea desfășurării activității de furnizare a energiei electrice la locurile de consum ale clienților finali. Deși s-ar putea să fie evident pentru unii clienți, nu a existat o reglementare legală în acest sens, iar de acum înainte, perioada de facturare este lunară. În plus, clienții vulnerabili și nu numai au dreptul să beneficieze de eșalonarea plății facturilor.

Schimbarea facturilor la energie din România

Ordinul ANRE nr.5/2023, publicat în Monitorul Oficial, facilitează aprobarea unui nou regulament de furnizare a energiei electrice pentru clienții finali. În cazul clienților casnici și a celor preluați de către furnizorul de ultimă instanță, fără excepție, perioada de facturare este lunară.

Dacă furnizorul este forțat de circumstanțe să emită o factură pentru o perioadă de facturare mai mare decât cea prevăzută în contract sau stabilită prin reglementările în vigoare, la cererea clientului, este obligat să eșaloneze la plată sumele datorate clientului final, pe o perioadă cel puțin egală cu perioada de facturare pentru care a fost emisă factura. Asta se traduce prin faptul că dacă ți-a întârziat factura trei luni, ar trebui să ai trei luni pentru a o achita integral.

Chiar și facturile fără întârziere, în cazul consumatorilor vulnerabili, ar trebui să vină la pachet cu posibilitatea de a fi eșalonate pe o perioadă de trei luni, cu acordul părților. Ca referință, conform avocatnet.ro, consumator vulnerabil de energie este, potrivit Legii 226/2021, persoana singură ori familia care, din motive de sănătate, vârstă, venituri insuficiente sau izolare față de sursele de energie, necesită măsuri de protecție socială și servicii suplimentare pentru a-și asigura cel puțin nevoile energetice minimale.

Nu în ultimul rând, un consumator a câștigat dreptul să nu mai achite o factură la energie în cazul în care, pe marginea ei, a înaintat o plângere furnizorului, până la momentul soluționării cazului. De asemenea, plângerea trebuie investigată de către furnizor în termene legale, indiferent dacă a fost sau nu achitată, iar rezultatele analizei trebuie să ajungă la client în timp util.