O nouă taxă de poluare pentru șoferii români ar putea veni de la Banca Mondială. Cine sunt cei vizați, care sunt șansele

de: Alexandru Puiu
26 10. 2023

O nouă taxă de poluare urmează să fie introdusă în România, după ce vechile tentative în acest scop au fost declarate neconstituționale și majoritatea celor vizați și-au recuperat între timp cheltuiala. De această dată însă, măsura ar putea veni de la Bruxelles și va fi mai greu de eschivat.

Șapte ani au trecut de la ultima taxă de poluare din România, dar o alta este pe drum. Propunerea în acest sens vine în urma recomandărilor făcute de Banca Mondială și a fost inclusă într-un raport referitor la decarbonizarea economiei românești.

Citește și: O nouă taxă pentru românii cu centrale termice, decizia vine de la Bruxelles. Interzicerea montării centralelor, din nou pe listă

Ce rezolvă noua taxă de poluare din România

Noua măsură recomandată de Banca Mondială speră să descurajeze importul și deținerea de autoturisme vechi și foarte vechi. În același timp, speră să contribuie la reducerea emisiilor de carbon în țară. Practic, se dorește ce s-a dorit și în trecut, dar probabil că noua taxă va fi redactată în așa fel încât să nu mai fie anulată la scurt timp după adoptare și declarată neconstituțională.

Din păcate, noua taxă va veni ca o lovitură suplimentară pentru buzunarul românilor. Nu de alta, dar cei mai mulți ajung să opteze pentru o mașină veche pentru că doar pe aceea și-o permit.

Citește și: Statul român vrea să bage taxă pe mașini premium. Ce autoturisme sunt considerate de lux

Cum se calculează taxa de poluare

Dacă luăm ca referință mecanismul de calcul din spatele celor două taxe anterioare, taxa de poluare lua în calcul vechimea autovehiculului, categoria acestuia, capacitatea cilindrică a motorului, norma Euro de poluare, emisiile de dioxid de carbon și tipul carburantului folosit. Pe de altă parte, la momentul de față, nu au fost stabilite niciun fel de criterii pentru o nouă taxă.

Deși mulți români sunt îngrijorați de astfel de măsuri, autoritățile încearcă să încurajeze achiziția de mașini semnificativ mai prietenoase cu mediul. Mașinile hibride și electrice au deja o vechime destul de mare pe piață și, deși nu sunt nici acestea perfecte din punct de vedere ecologic, reușesc totuși să polueze mai puțin.

O astfel de măsură ar fi inclusă în planul național de decarbonizare al României, un set de măsuri de care ministrul Energiei, Sebastian Burduja, este foarte mândru. Printre altele, planul respectiv ar trebui să se reflecte până în 2026 într-o producție energetică bazată pe cărbune de doar 0,1%.