O nouă taxă auto pentru români, o rovinietă de până la șase ori mai scumpă pentru acești șoferi
Autoritățile române lucrează în această perioadă la implementarea pe meleaguri mioritice a unei noi taxe auto, taxe de drum sau rovinietă. Intitulată TollRO, aceasta se va plăti în funcție de kilometri parcurși de clasa de poluare. Dincolo de acest aspect însă, va fi semnificativ mai scumpă față de ce plătesc șoferii în prezent.
Lovitura financiară pentru șoferii români intitulată TollRO va viza cu precădere transportatorii de mărfuri. Noua taxă nu va mai fi calculată în funcție de perioadă, ci de distanța parcursă, de timpul de staționare și de clasa de emisii poluante, după cum se arată într-un proiect de lege pe care l-a publicat deja Ministerul Transporturilor.
TollRO nu apare azi, mâine sau săptămâna viitoare: când intră în vigoare noua taxă auto
TollRO urmează să intre în vigoare de la 1 ianuarie 2026, iar taxa nu este opțională deoarece se menționează ca un jalon din PNRR. Practic, primirea câtorva miliarde de euro sub formă de fonduri europene este condiționată și de bifarea acestui aspect legislativ pe plan național.
Problema nu este taxa în sine, cât sumele vizate. De la 1210 euro în prezent, va sări la 7000 de euro pentru camioane la un parcurs de 100.000 de kilometri pe an pe autostradă. Pe de altă parte, pentru drumul național, taxa se reduce cu 50%. Pentru autoturisme și autovehicule de până la 3,5 tone, taxa de drum se va numi tot rovinietă și se va achita, la fel ca taxa pentru transportatori, în funcție de numărul de kilometri parcurși, respectiv de perioada de staționare și, mai ales, în funcție de norma de poluare. Cu alte cuvinte, poluatorul plătește.
„Rovinieta se va achita anterior utilizării reţelei de drumuri naţionale din România si este structurata în funcţie de durata de utilizare a acesteia, astfel: o zi, 10 zile, 30 de zile, 60 de zile si 12 luni. Tariful zilnic nu depășește 9% din tariful pentru 12 luni, tariful pe 10 zile nu depășește 12 % din tariful pentru 12 luni, tariful lunar nu depășește 19 % din tariful pentru 12 luni iar tariful pe două luni nu depășește 30 % din tariful pentru 12 luni. Nivelul rovinietei se va aproba prin ordin al ministrului transporturilor si infrastructurii. Fapta de a circula fără rovinietă valabilă constituie contravenţie continuă şi se sancţionează cu amendă. În scopul descurajării circulației fără rovinieta valabilă, amenda prevăzută la alin. (1) se stabileste intre un minim, reprezentând dublul rovinietei pentru 12 luni si un maxim, reprezentând de patru ori rovinieta pentru 12 luni”, se arată în proiectul ministerul Transporturilor.
Conform Economedia.ro, TollRO se stabilește în funcţie de: tariful unitar și de distanța parcursă pe un sector de drum exprimată în kilometri. TollRo se calculează prin înmulțirea tarifului unitar cu distanța parcursă, iar cuantumul va fi stabilit, de asemenea prin ordin de ministru.
„TollRo se va aplica pentru toate vehiculele înmatriculate care sunt folosite pe acesta, concepute şi construite pentru transportul de marfă cu masă totală maximă autorizată (MTMA) mai mare de 3,5 tone. Vehiculele de transport mixt se asimilează, din punct de vedere al TollRo, cu vehiculele de transport marfă. Pentru colectarea TollRo prin STRR se introduce sistemul de tarifare rutiera electronica in Romania, denumit STRR. STRR este interoperabil cu sistemele de tarifare rutieră electronică din celelalte state membre ale UE prin intermediul SETRE, complementar STRR. STRR oferă utilizatorilor SETRo acces la SETRE. TollRo se va percepe pentru utilizarea domeniului SETRE România, care este reprezentat de reţeaua de drumuri naţionale din România, cu excepţia sectoarelor de drum naţional aflate în intravilanul municipiilor între indicatoarele de intrare/ ieşire în/ din acestea, pentru utilizarea căreia tariful de trecere datorat este colectat prin intermediul unui sistem de tarifare rutieră electronică.
TollRO se stabileste în funcţie de un tariful unitar si de distanta parcursă pe un sector de drum din domeniul SETRE Romania exprimată in unități intregi de kilometri. Tariful unitar cuprinde un tarif de utilizare a infrastructurii si un tarif bazat pe costuri externe care au la bază principiile recuperării costurilor infrastructurii si cele legate de poluarea atmosferică generată de trafic, in conformitate cu Directiva 1999/62/CE. TollRo se calculează prin înmulțirea tarifului unitar cu distanța parcursă. Categoriile și nivelul tarifului unitar se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii”.