O nouă premieră în industria auto: Brembo propune frânele bazate pe inteligența artificială

de: Andrei Tilimpea
20 09. 2023

Brembo vrea ca noul său sistem de frânare bazat pe inteligență artificială, Sensify, să stabilească un nou standard în industrie, așa cum a făcut frânarea antiblocare cu decenii în urmă.

Brembo, producătorul italian de frâne premium, cunoscut pentru echiparea Ferrari și Lamborghini, intenționează să „democratizeze” sistemele de frânare de înaltă performanță, integral electrice, pentru mărcile de pe piața de masă, cu o nouă tehnologie care valorifică puterea inteligenței artificiale.

Noua configurație, numită Sensify, permite controlul precis al vehiculului prin aplicarea constantă a forței de frânare diferite pentru fiecare dintre cele patru roți, în mod independent. Brembo numește dezvoltarea la fel de revoluționară ca și apariția sistemelor de frânare antiblocare și vrea să înceapă producția în 2025.

„Brembo este asociat cu mașinile sport de ultimă generație”, a declarat Dino Maggioni, COO al unității de afaceri globale a Brembo, în timpul unei demonstrații la un teren de probă aici, la nord de Tokyo, luna trecută.

„Dar cu Sensify, prezentăm o soluție care va democratiza independența pe patru roți”, a spus el. „Este o dezvoltare revoluționară în frânare. Deschide o nouă eră.”

Brembo speră ca Sensify să stabilească un punct de referință în industrie pentru frânarea următoarei generații, la fel cum a făcut ABS-ul după ce a debutat cu zeci de ani în urmă și a devenit în cele din urmă must-have-ul de fapt de astăzi.

„Concurența se va face pe acest standard în viitor”, a spus Maggioni. „Suntem foarte devreme, stabilim noile reguli”.

Sensify combină portofoliul Brembo de etriere, discuri și materiale de frecare cu tehnologia digitală și inteligența artificială pentru a crea o rețea flexibilă care include software, algoritmi predictivi și gestionarea datelor pentru a controla digital sistemul de frânare.

Sistemele de frânare de astăzi folosesc etriere hidraulice care aplică aceeași forță fiecărei roți. Când o roată pierde aderența, ABS-ul deschide acel etrier pentru a recăpăta aderența și apoi frânarea este reluată.

Piața de masă

În Sensify, două unități de control, una pentru axa față și una pentru axa reală, aplică forța de frânare dorită pe fiecare roată în parte. Procesul de frânare folosește actuatoare electromecanice care au un timp de reacție mai rapid decât sistemele hidraulice tradiționale.

„Este o frânare independentă pe patru roți, în toate condițiile și în orice moment”, a spus directorul R&D Alessandro Ciotti. „Este conceput pentru a fi scalabil și adaptabil tuturor segmentelor majore.”

Brembo a spus că sistemul poate fi utilizat într-o configurație uscată fără lichid hidraulic pentru un sistem complet electric în orice, de la mașini compacte la sedanuri mari și SUV-uri. De asemenea, poate folosi un sistem hidraulic conectat la coloana vertebrală electronică pentru un plus de putere la mașinile sport. Și poate fi implementat în camionete, camioane și vehicule comerciale, a spus Brembo.

Brembo este în discuții cu producătorii pentru a furniza Sensify, au spus directorii, deși au refuzat să ofere nume. Cei de top au fost în Japonia pentru a prezenta sistemul producătorilor auto de aici.

Vehiculele Nissan, Mazda și Toyota s-au numărat printre cele descrise într-o prezentare Brembo, care prezintă aplicabilitatea pe scară largă, pe piața de masă, a viitorului sistem Sensify.

Furnizorul lucrează în continuare pentru a miniaturiza sistemul și a reduce costurile înainte de 2025. În special, inginerii intenționează să reducă dimensionarea actuatoarelor și a unităților centrale de procesare.

Orientare către EV

Brembo prezice că noul sistem va avea un atractiv deosebit în epoca vehiculelor electrice, deoarece Sensify va face mai ușor pentru producătorii auto să diferențieze rularea și manevrarea vehiculelor lor printr-un sistem de frânare controlat de software care poate fi adaptat personalității mărcii.

„Una dintre provocările pentru producătorii de mașini cu vehicule electrice este problema personalizării mașinii”, a declarat Fabio Casablanca, director general al Brembo Japonia. „Cu Sensify, OEM are un nivel mai mare de personalizare a sistemului de frânare, a performanței și a experienței de condus.”

Brembo a spus că furnizarea de frânări fin reglate pentru fiecare roată aduce multe avantaje.

  • Stabilitate mai bună: previne pierderile temporare de aderență în timpul aplicării ABS.
  • Durabilitate mai bună: atunci când un singur disc de frână sau etrier începe să se supraîncălzească, forța de frânare este scăzută acolo și crește pe celelalte trei roți.
  • Cost total redus de proprietate: Cele două unități de control fac schimb de date cu privire la starea celor patru etriere, aplicând forța de frânare adecvată pentru a asigura aplicarea uniformă a presiunii, reducând uzura plăcuțelor etrierului.
  • Impact redus asupra mediului: Sistemul electronic controlat de software reduce sau elimină ficțiunea plăcuțelor și nevoia de fluide hidraulice, reducând astfel emisiile, particulele și rezistența la frână, ceea ce reduce economia de combustibil.

În cele din urmă, aspectul Sensify oferă beneficii de siguranță, deoarece șterge o mare parte din hardware-ul de frânare, în mod normal, grupat în fața șoferului, cum ar fi cilindrul principal și programul electronic de stabilitate. Prin mutarea actuatoarelor inteligente și a unităților de comandă a frânelor în zonele roților și ale osiilor, Brembo consideră că a îndepărtat 13 lire de masă din zona de sifonare a șoferului.