Noi taxe auto pentru șoferii români și restricții de circulație în marile orașe: autoritățile vor să renunți la mașina personală
S-a schimbat legea pentru șoferii români, urmează noi taxe și restricții majore de circulație în multe dintre orașele României cu scopul creșterii siguranței în trafic și atingerea obiectivelor pentru reducerea poluării.
Deputații, cu rol de for decisiv pe acest subiect, au adoptat la mijlocul acestei săptămâni o lege care pune o presiune deosebită pe autoritățile locale din marile orașe, începând cu București, de a stabili în următorii ani zone cu emisii scăzute. Accesul în acele zone va fi restricționat fie pe baza achitării unei taxe, fie pe baza performanței autovehiculului din dotare. Practic, s-ar putea să fie permise doar mașini electrice sau hibride, dacă nu plătesc.
Ce este proiectul de mobilitate urbană durabilă
Proiectul de lege ce urmează să ajungă pe biroul președintelui României pentru promulgare a fost gândit “în vederea limitării emisiilor provenite din transportul rutier şi a îmbunătăţirii calităţii aerului şi sănătăţii populaţiei se stabilesc zone cu nivel scăzut de emisii, denumite în continuare ZNSE”.
Abrevierea ZNSE se referă la zona delimitată de către autoritatea publică locală în cadrul căreia se instituie restricţii și/ sau taxare pentru accesul autovehiculelor, în vederea îmbunătăţirii calităţii aerului. În privința perioadei de implementare, în cel mult doi ani de la intrarea în vigoare a actului normativ, ar trebui să le vedem în București, Bacău, Baia Mare, Brașov, Brăila, Cluj-Napoca, Constanța, Craiova, Galați, Iași, Pitești, Ploiești și Timișoara.
Conform avocatnet.ro, zonele vor trebui marcate cu indicatoare de către autorităţile administraţiei publice locale și vor putea fi de două tipuri:
- ZNSE pentru care se stabilesc tarife de acces, caz în care autoritatea administrației publice locale care instituie aceste zone trebuie să implementeze mecanisme care să asigure accesul în mod controlat în interiorul lor;
- ZNSE pentru care nu se stabilesc tarife de acces, ci doar reguli de acces, caz în care autoritatea administrației publice locale care instituie aceste zone nu trebuie să implementeze mecanisme care să asigure accesul în mod controlat în interiorul acestor zone (de exemplu, bariere de acces), dar trebuie să asigure controlul aleatoriu al accesului în aceste zone, prin intermediul poliţiei locale.
Pentru a intra în acele zone, mașinile trebuie să îndeplinească una din următoarele condiții:
- să respecte standardele de emisii ale zonei;
- să achite taxa aferentă zonei, dacă e cazul;
- să fie exceptate sau să beneficieze de reducere de până la 100% de la plata taxei.