Mesajul dimineții de la Casa de Pensii, toți pensionarii trebuie să știe. Se întâmplă din acest an și va fi mult mai simplu
Când vine vorba de obținerea pensiei, românii ajunși la vârsta pensionării au o viață foarte grea în a-și face dosarul, a obține toate actele, toate copiile după N documente. Din fericire, se pare că se fac totuși pași în direcția bună și reprezintă o vestea foarte bună pentru pensionarii actuali și viitori.
În speranța facilității unei vieți mai ușoare când vine vorba de realizarea unui dosar de pensie, Casa de Pensii a atras atenția asupra faptului că s-a schimbat legislația în domeniu și tocmai s-a eliminat obligativitatea prezentării/depunerii de către pensionari a copiilor unor documente. Mai mult decât atât, în cazul în care se mai întâmplă în dosar să mai fie nevoie de anumite copii, acestea vor fi realizate de către funcționarii caselor de pensii teritoriale. Nu de alta, dar încă din 4 iulie 2023, autorităților publice centrale și locale li se interzice să mai ceară contribuabililor dosare cu șină atunci când vine vorba de furnizarea la cerere a serviciilor publice, de concursuri publice sau de proceduri de achiziții publice.
Ce se întâmplă cu dosarele de pensii, anunțul CNPP
„Informare cu privire la aplicarea Legii nr. 9/2023 pentru modificarea și completarea O.U.G. nr 41/2016 privind stabilirea unor măsuri de simplificare la nivelul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative
Începând cu data intrării în vigoare a prevederilor Legii nr. 9/2023 pentru modificarea și completarea O.U.G. nr 41/2016 privind stabilirea unor măsuri de simplificare la nivelul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative, a fost eliminată obligativitatea prezentării/depunerii de către beneficiari a copiilor unor documente.
În situațiile în care legislația pe care o aplică casele teritoriale de pensii prevede că documentația necesară acordării drepturilor cuprinde și anumite copii, acestea vor fi realizate în mod gratuit de funcționarii instituției, în momentul depunerii cererii”, se menționează în informarea trimisă de Casa Națională de Pensii Publice.
Dacă te gândești să încerci să te pensionezi în România pentru limită de vârstă, în 2023, dosarul trebuie să includă următoarele documente:
– cerere pentru înscrierea la pensie (anexa nr. 6 la norme);
– carnetul de muncă (original şi copie);
– carnetul de muncă pentru membrii CAP (original şi copie);
– carnetul de asigurări sociale pentru agricultori (original și copie);
– alte acte prevăzute de lege privind vechimea în muncă sau vechimea în serviciu realizată;
– actele de stare civilă ale solicitantului: BI/CI, certificat de naştere şi de căsătorie (original şi copie);
– livretul militar (original şi copie);
– diploma de absolvire a învăţământului universitar (original şi copie) şi adeverinţa din care să rezulte durata normală, perioada studiilor şi faptul că acestea au fost urmate la zi;
– dovada echivalării de către statul român a cursurilor desfăşurate în cadrul unor instituţii de învăţământ universitar din străinătate;
– adeverinţa privind sporurile cu caracter permanent reglementate prin lege sau prin contractul colectiv/individual de muncă (original);
– adeverinţa privind încadrarea activităţii în fostele grupe I şi/sau II de muncă, în condiţii deosebite și speciale , în original (anexa nr. 12, anexa nr. 13, anexa nr. 14 la norme);
– procura specială, pentru mandatar (original şi copie);
– acte pentru dovedirea calităţii de beneficiar al Decretului-lege nr. 118/1990, republicat, şi/sau al Legii recunoştinţei faţă de eroii-martiri şi luptătorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române din Decembrie 1989, precum şi faţă de persoanele care şi-au jertfit viaţa sau au avut de suferit în urma revoltei muncitoreşti anticomuniste de la Braşov din noiembrie 1987 nr. 341/2004, cu modificările şi completările ulterioare
– alte acte întocmite potrivit prevederilor legale prin care se dovedesc elemente necesare stabilirii drepturilor de pensie.
Pentru a putea comunica angajatorului informaţiile cu privire la emiterea deciziei de pensionare, persoana care solicită înscrierea la pensie trebuie să prezinte, pe lângă documentele prevăzute de legislaţia cadru în domeniul pensiilor, o adeverinţă eliberată de angajatorul la care îşi desfăşoară activitatea la data solicitării înscrierii la pensie, din care să rezulte datele de identificare ale angajatorului, (adresa, e-mail, fax, nr. telefon).
Dacă lucrezi în mai multe locuri simultan, ai nevoie de adeverințe eliberate de fiecare angajator în parte.