Klaus Iohannis a mers în America de Sud cu același avion de lux folosit pentru vizita în Japonia. România nu mai are avion prezidențial din mandatul lui Traian Băsescu

de: Denisa Dudescu
17 04. 2023

Klaus Iohannis, președintele României, a plecat, luni, spre America Latină, într-o călătorie oficială care va dura nouă zile, a transmis Administrația Prezidențială. Avionul este același cu care șeful statului a fost în martie în Japonia și Singapore. Tariful pentru 60 de minute de călătorie cu aeronava VIP este oficial, peste 13.000 de euro.

Klaus Iohannis a plecat în America de Sud în această dimineață. Avionul a decolat de pe aeroportul „Mihail Kogălniceanu” din Constanța la ora 10:15. Aeronava este aceeași cu care a fost în Japonia și Singapore luna trecută.

Iohannis, vizită în Brazilia

Președintele României, Klaus Iohannis, va efectua, în perioada 18–26 aprilie 2023, vizite oficiale în Brazilia, Chilie și Argentina.

„Aceste vizite urmăresc relansarea dialogului la nivel înalt cu statele Americii Latine și redinamizarea interacțiunilor bilaterale la nivel politico-diplomatic, respectiv sectorial, fiind menite să deschidă noi oportunități de colaborare în domenii de interes crescut, inclusiv cele privind răspunsul comun la o serie de provocări la nivel global”, a transmis Administrația Prezidențială, într-un comunicat de presă.

Pentru această vizită oficială Klaus Iohannis a ales aeronava cu care în martie a mers în Japonia.

„Autonomia acestui avion este insuficientă pentru un zbor fără escală operat din Constanța până în Brazilia. Așadar, cel mai probabil, zborul va fi efectuat cu o oprire pentru realimentare în Spania (Insulele Canare) sau o țară din nord-vestul Africii”, potrivit datelor publicate de Boarding Pass.

Cabina avionului privat poate primi în condiţii de lux 19 pasageri, are spaţiu suficient pentru sală de cinema, lounge VIP şi o cină de cinci stele.

De altfel, când s-a aflat joi la Constanța, președintele Iohannis a fost întrebat de ce nu sunt publice cheltuielile privind deplasările efectuate de Administrația Prezidențială. „Fiindcă așa este legea”, a răspuns el.

 

Cum explică Administrația Prezidențială avionul închiriat pentru vizitele lui Iohannis

Administraţia Prezidenţială a explicat motivele pentru care închiriază o aeronavă pentru zborurile efectuate de preşedintele Klaus Iohannis.

Din anul 2010, ROMAVIA a intrat în insolvenţă şi nu a mai fost capabilă să execute zboruri speciale, iar după anul 2013 TAROM a introdus cele două aeronave care executau astfel de zboruri în programul normal de zboruri, a explicat Administraţia Prezidenţială.

Instituția a mai transmis că, după începutul anului 2017, a fost nevoită să apeleze la alţi operatori privaţi din cauza „dificultăţilor de colaborare” apărute pe parcursul anului 2016 în stabilirea relaţiilor contractuale cu TAROM.

Detaliile zborurilor, rutele și costurile sunt informații clasificate

„În ceea ce priveşte selecţia aeronavei pentru executarea zborului special, precizăm că tipul aeronavei este stabilit în funcţie de opţiunile disponibile şi de specificul misiunii, care determină capacitatea de transport şi raza de acţiune (scurt, mediu sau lung curier), iar Serviciul de Protecţie şi Pază verifică îndeplinirea condiţiilor de siguranţă şi securitate aeronautică impuse de legislaţia aferentă executării zborurilor speciale”, transmitea Administraţia Prezidenţială în martie.

Conform informațiilor de pe site-ul Administrației Prezidențiale, bugetul alocat în 2023 pentru deplasările externe ale președintelui este de 5,5 milioane de euro.

Anul trecut în iulie 2022 Administrația Prezidențială a refuzat să spună cât a costat avionul privat cu care s-a deplasat președintele Klaus Iohannis la summit-ul NATO de la Madrid, pe motiv că este vorba de zboruri speciale, iar aceste documente sunt clasificate în integralitate.

În 2015  Klaus Iohannis s-a deplasat la Bruxelles cu o aeronavă Challenger 300, închiriată tot de la compania Toyo Aviation, iar șeful cancelariei prezidențiale de atunci, Dan Mihalache, a spus atunci că deplasarea a costat în jur de 140.000 de lei.

„Aș face precizarea că nu e un avion de lux, e un avion de 9 locuri și tinând cont de componenta delegatiei care a plecat la CE, care e formată din președintele Klaus Iohannis și din consilierii prezidețiali domnul Ludovic Orban și domnul Lazăr Comănescu, e normal sa fi închiriat un avion de 9 locuri, nu cred ca v-ați fi așteptat să închiriem un avion de 40 de locuri. În momentul de față, domnul președinte si Președinția Română nu au la dispoziție niciun fel de aeronava, pentru orice fel de zbor se închiriaza în regim administrativ un avion Dacă închiriem de la Tarom e 400 de mii de lei. E o soluție absolut logică pentru deplasarea de la Bruxelles”, spunea atunci șeful cancelariei prezidențiale.

România nu mai are avion prezidențial de 10 ani

De mai bine de un deceniu România nu mai are un avion prezidențial.  În 2013, Traian Băsescu, fostul președinte al României, a renunțat la aeronava prezidențială, un Airbus A 310 VIP pus la dispoziție de Tarom, după declarațiile ministrului Transporturilor din Guvernul Ponta, Relu Fenechiu, care afirmase că aeronava companiei aeriene de stat alocată oficial demnitarilor costă 7 milioane de euro din bugetul Tarom.

Fostul președinte Traian Băsescu mai pleca la Bruxelles fie cu avioane de linie ale Tarom, fie cu aparate de zbor închiraite de la Țiriac Air.

În prezent, avionul Boeing 707 YR-ABB „Carpaţi”, care l-a transportat pe Nicolae Ceauşescu, a fost cumpărat de o companie americană și transformat în cisternă pentru realimentarea în zbor a avioanelor de luptă. În anii comunismului, Nicolae Ceauşescu avea permanent la dispoziție cel puţin două avioane şi mai multe elicoptere.

PSD vrea avion prezidențial

Marcel Ciolacu, președintele PSD, a declarat, la începutul lunii martie că România merită să aibă o aeronavă prezidenţială.

„Ce ne dorim de la România în viitor? Ne dorim o Românie normală, în care preşedintele statului are aeronavă şi, cu demnitate, reprezintă România, pentru că este preşedintele pe care noi l-am ales, majoritatea? Eu cred că un stat de mărimea, de pretenţiile României şi de poziţia României în interiorul UE şi NATO merită să aibă o aeronavă prezidenţială şi această discuţie să fie închisă odată pentru totdeauna”, a spus preşedintele PSD.