Inteligența artificială, în vizorul Comisiei Europene: cum vrea să pună ”piciorul în prag”, cu ce ne ajută

de: Andrei Tilimpea
09 06. 2023

Mai exact, caută noi reguli menite să împiedice utilizarea AI pentru a genera informații false.

Vicepreședintele Comisiei Europene pentru Valori și Transparență, Vera Jourová, cere ca UE să includă reguli pentru conținutul generat de inteligență artificială într-o actualizare a Codului său de Practici privind Dezinformarea.

Potrivit Golem, Jourová a cerut celor 44 de semnatari ai Codului, care includ giganți din tehnologie precum Meta, Microsoft și Google, să elaboreze un set de reguli menite să împiedice utilizarea serviciilor precum Bing Chat și Bard pentru a genera și răspândi informații false, inclusiv prin etichetarea întregului conținut generat de AI.

Când a fost întrebată dacă aceste noi reguli ar putea afecta libertatea de exprimare, Jourová a spus: „Când vine vorba de produsele AI, nu văd niciun drept al mașinilor la libertatea de exprimare”.

Codul de Practici privind Dezinformarea este un set de standarde pe care UE le folosește pentru a combate răspândirea „informațiilor false sau înșelătoare [care sunt] create, prezentate și diseminate în scopul câștigului economic sau pentru a înșela publicul în mod intenționat”. Codul a fost stabilit în 2018 și actualizat cel mai recent din nou în 2022, dar în prezent nu include nimic despre AI generativ.

Legea a fost stabilit inițial ca un set voluntar de orientări pentru companiile digitale, dar a fost încorporat în cadrul de reglementare oficial al Legii privind serviciile digitale a UE în actualizarea din 2022.

Unele dintre punctele cheie ale Codului includ:

  • Reducerea stimulentelor financiare pentru furnizorii de dezinformare
  • Asigurarea transparenței publicității politice și a integrității serviciilor online
  • Împuternicirea utilizatorilor, cercetătorilor și comunității de verificare a faptelor prin asigurarea „practicilor de proiectare sigure sunt puse în aplicare pentru a limita răspândirea dezinformației și pentru a asigura mai multă transparență a sistemelor lor de recomandare”
  • Implementarea unui cadru de monitorizare mai puternic pentru a asigura o mai bună conformitate cu noile reglementări

Companiile prinse că încalcă regulile se pot confrunta cu amenzi de până la 6% din veniturile lor anuale. Companiile care semnează codul au la dispoziție șase luni pentru a pune în aplicare măsurile acestuia.