Industria auto nu duce lipsă de creativitate: cele mai ciudate și interesante modele create
Este corect să spunem că o mulțime de modele BMW recente au ridicat câteva sprâncene.
Grilele au devenit din ce în ce mai mari, corpurile de caroserie din ce în ce mai ferme. Dar reacțiile au fost puține în comparație cu ceea ce aștepta noul BMW XM Red Label. BMW XM în sine este o mașină hibrid M foarte mare și foarte scumpă, care face o declarație în sine – dar noua variantă Red Label este și mai extremă, cu accente roșii peste tot, care emană agresivitate.
Se alătură unui panteon de vehicule care ne-au șocat, surprins și uneori pur și simplu impresionat – să aruncăm o privire:
General Motors EV1 (1996)
Te-ai aștepta ca un start-up, nu General Motors, să lanseze o mașină precum EV1. Designul său avansat, asemănător farfurii zburătoare, a fost doar începutul. EV1 folosea un motor electric de 137 CP conectat la o baterie de 16,5 kWh. Aluminiul și plasticul și-au redus greutatea la aproximativ 1400 kg.
GM a oferit EV1 printr-un program de închiriere în anumite state din SUA. A anulat proiectul în 2003, invocând imposibilitatea de a produce profitabil o mașină atât de avansată. Clienții au protestat când au returnat mașinile. Majoritatea celor 1147 de exemple construite au ajuns să fie reciclate, ceea ce a stimulat teorii conspiraționiste dramatice. CEO-ul GM, Rick Wagoner, a spus mai târziu că anularea proiectului EV1 a fost cel mai mare regret profesional al său.
Kia Elan (1996)
Pe măsură ce încrederea sa a crescut, Kia a început să-și dorească un model cu halo poziționat în vârful gamei sale. A contactat Lotus pentru a discuta despre dezvoltarea în comun a unei mașini sport, dar negocierile au luat o întorsătură neașteptată când a ajuns să achiziționeze drepturile de producere a generației M100 Elan. Cele două mașini erau aproape identice din exterior, dar Kia Elan folosea un motor de 1,8 litri de 151 CP de la Sephia.
Elanul avea mult sens ca Lotus. Era o mașină ciudată de la o companie pe atunci sinonimă cu ecobox-uri la subsol, cum ar fi Pride. Kia a produs mai puțin de 1000 de exemplare. Cele mai multe au fost vândute în Coreea de Sud, dar o cantitate mică a ajuns și în Marea Britanie.
Mercedes-Benz Clasa A (W468, 1997)
Prima intrare a Mercedes-Benz în segmentul mașinilor de oraș a stârnit mai mult de câteva sprâncene la Salonul auto de la Frankfurt din 1997. Clasa A originală nu era nici sportivă, nici luxoasă, iar caroseria sa neconvențional de înaltă se afla pe prima platformă cu tracțiune față a mărcii. Exemplele timpurii s-au remarcat în presă atunci când au eșuat „Testul Elk”, care constă în efectuarea unei manevre evazive la aproximativ 80 km/oră.
După ce a oprit vânzările Clasa A timp de trei luni, Mercedes a remediat problema instalând controlul electronic al stabilității și făcând modificări la suspensie.
Porsche Cayenne (2002)
Porsche a prezis că ar putea construi cu succes un off-road cu câteva decenii înainte de a introduce Cayenne, dar nu a avut bani să aducă la viață proiectul până la începutul anilor 2000. Cayenne a fost primul model cu patru uși de producție complet al companiei.
Cayenne a stabilit un record de vânzări. S-a dovedit că loialiștii greșesc cu performanța mașinilor sport, o trăsătură pe care Porsche a rafinat-o de-a lungul a 15 ani și trei generații. Actuala generație a treia Cayenne rămâne alegerea șoferului pasionat de clasa SUV-urilor mari.
Volkswagen Phaeton (2002)
Un Volkswagen este o mașină a oamenilor prin definiție. Compania germană a încercat să se lupte cu BMW, Mercedes-Benz și propria divizie Audi când a introdus Phaeton. Construit pe o platformă Bentley, limuzina s-a remarcat față de fiecare Volkswagen dinainte cu o serie de facilități de lux, motoare puternice și un preț pe măsură.
Concept Volvo T6 Roadster (2005)
Prezentat la show-ul SEMA din 2005, Volvo T6 Roadster a canalizat hot rodurile americane din anii 1930 cu un design ciudat care amintește de Plymouth Prowler din 1997. A folosit numeroase piese de la modelele S80 și C70, inclusiv un motor de 2,9 litri cu șase în linie. T6 Roadster nu a fost niciodată luat în considerare pentru producție.
Aston Martin Cygnet (2011)
Aston Martin ar fi putut la fel de bine să fi lansat un OZN atunci când a introdus Cygnet. A fost diferit de orice model care a purtat vreodată emblema înaripată a companiei datorită dimensiunii sale și a fost complet diferită de alte mașini din clasa sa datorită prețului său – inclusiv Toyota iQ pe care se baza.
Aston a explicat cu timiditate că Cygnet a făcut ca Cygnet să respecte reglementările medii de emisii ale flotei din Europa și să evite să plătească o amendă uriașă. Ulrich Bez, directorul general al Aston de atunci, credea că marca ar putea vinde aproximativ 4.000 de exemplare. Nici măcar cumpărătorii bogați și deschiși la minte nu au putut justifica cheltuirea banilor, iar producția s-a încheiat după ce Aston a produs aproximativ 300 de exemplare.
Land Rover Electric Defender (2012)
Emblematicul Land Rover Defender și-a schimbat motorul turbodiesel cu patru cilindri pentru un motor electric compact și un acumulator litiu-ion în numele cercetării. Și-a păstrat hardware-ul de tracțiune pe patru roți și a câștigat un sistem de frânare regenerativ proiectat să funcționeze cu tehnologia Hill Descent Control.
Pachetul de baterie de 409 kg a oferit aproximativ 80 de km de autonomie, deși Defender a oferit o autonomie de opt ore la viteza redusă de condus off-road. Land Rover a construit șapte exemple de Electric Defender între 2012 și 2013. Niciodată luate în considerare în mod serios pentru producția de masă, SUV-urile cu emisii zero au participat la un program pilot pentru a ajuta Jaguar Land Rover să adune date despre trenurile motopropulsoare electrificate.
BMW i3 (2013)
BMW i3 a surprins pe toată lumea. Nimeni nu se aștepta ca autoproclamatul furnizor de mașini de conducere supreme să lanseze o mașină de oraș de lux. Nu pentru asta este Mini-ul?
I3 este la fel de mult un display rulant al tehnologiei, pe cât este un hatchback compact premium. Dar, deși iese în evidență în gama BMW prin motorul electric, dimensiunea și stilul său, este punctul culminant al unei idei cu care BMW a jucat de la începutul anilor 1990. În special, conceptul Z11 alimentat de baterii, prezentat la Salonul Auto de la Frankfurt din 1991, arată exact ca predecesorul lui i3.
Jaguar F-Pace (2016)
Jaguar și Land Rover au fost firme surori din 1967 până în 1984 și încă o dată din 2000 – și au onorat de mult un aranjament nescris în baza căruia primul a construit sedane, în timp ce al doilea a construit SUV-uri. Popularitatea în creștere a SUV-urilor a deschis noi oportunități pentru companii precum Jaguar, care nu s-au gândit niciodată să concureze în această clasă.
Așa a apărut F-Pace, primul Jaguar suficient de îndrăzneț pentru a intra pe terenul Land Rover. În mod surprinzător, formula funcționează.
Alfa Romeo Dauphine (1959)
Alfa Romeo Dauphine s-a născut din motive economice.
Renault avea nevoie de o modalitate rentabilă de a-și distribui mașinile în Italia. Alfa Romeo – deținută de guvernul italian la acea vreme – a căutat un model de volum pentru a menține muncitorii ocupați. Alfa a fost de acord să construiască Dauphine în fabrica sa din Milano, iar Renault s-a angajat să distribuie modele Alfa prin intermediul rețelei sale de dealeri din Franța.
Dauphine construit în Italia arăta exact ca omologul său francez, cu excepția unor detalii minore.