Industria auto din Europa: Cum poate produce mașini electrice mai ieftine

de: Andrei Tilimpea
18 09. 2023

Producătorii de automobile au nevoie de stimulente care să favorizeze mașinile mici în detrimentul SUV-urilor pentru a combate amenințarea din China, a spus Transport & Environment într-un nou raport.

O mașină electrică care se vinde cu 25.000 de euro sau mai puțin poate fi construită profitabil în Europa până în 2025, potrivit unui studiu al grupului de mediu Transport & Environment.

Accesibilitatea vehiculelor electrice a fost un subiect cheie în ultimii ani, mai ales că producătorii auto chinezi încep să facă incursiuni în Europa cu mărci precum MG (deținută de SAIC) și BYD. Problema are potențialul de a se transforma într-o dispută comercială cu drepturi depline, UE anunțând săptămâna aceasta că va investiga subvențiile interne ale Chinei despre care criticii spun că le oferă mașinilor construite acolo un avantaj nedrept.

„Sondaj după sondaj arată că costul este o barieră cheie în calea adoptării mai rapide a BEV (vehicul electric cu baterie)”, a declarat Julia Poliscanova, director senior pentru vehicule și lanțuri de aprovizionare pentru mobilitate electrică la T&E, în raportul publicat joi.

Există, de asemenea, un decalaj mare în ratele de adoptare a vehiculelor electrice, națiunea mai puțin bogată din sudul și estul Europei rămânând cu mult în urma unor țări precum Norvegia, Germania, Țările de Jos și Regatul Unit.

UE impune ca numai mașinile cu emisii zero să poată fi vândute după 2035; Cota de piață a vehiculelor electrice în Europa este de aproximativ 15%, fiind așteptată o creștere semnificativă abia după 2025.

Vehiculul electric sub 25.000 de euro a devenit o țintă pentru producătorii de automobile și experți, care spun că acest preț ar face vehiculele electrice accesibile pentru un număr mult mai mare de cumpărători, accelerând tranziția către o piață complet electrică. Construirea acestora în Europa ar atenua opoziția pentru cei îngrijorați de pierderea producției interne.

„BEV-ul mic de 25.000 de euro va schimba jocul pentru adoptarea publică a mașinilor electrice”, a spus Poliscanova în raport. „Aducerea acestor modele pe piață rapid și în volume este crucială pentru producătorii europeni pentru a concura cu rivalii chinezi care oferă deja aici mașini electrice mici și ieftine.”

T&E a spus în raport că „în condiții favorabile de piață”, un vehicul electric mic produs în Europa în 2025 poate avea un preț de 25.000 de euro, cu o marjă de profit de 4%, similară cu marja unei mașini mici cu motor cu combustie. Ar avea o baterie de 40 de kilowați-oră folosind chimie mai ieftină de litiu-fier-fosfat (LFP) și o autonomie de 250 până la 300 km.

Prețul de vânzare ar putea crește la 31.000 de euro în „condițiile cele mai puțin favorabile”, a spus grupul. Variabilele includ creșterea productivității, prețurile bateriilor, cursul de schimb euro/dolar și prețurile materiilor prime și semiconductoarelor.

În același timp, prețul vehiculelor cu ardere internă, în funcție de aceleași condiții, ar putea varia de la 24.000 la 29.000 de euro.

Dacia, cel mai ieftin producător

Actualul vehicul electric cu cel mai mic preț din Europa este Dacia Spring, construit în China, care începe de la 20.800 de euro în Franța. Această cifră scade la mai puțin de 16.000 de euro cu stimulente guvernamentale.

Dar China ar putea deveni o destinație de producție mai puțin atractivă pentru producătorii auto europeni. Miercuri, Comisia Europeană a anunțat că va investiga subvențiile chineze pentru vehiculele electrice, președintele UE, Ursula van der Leyen, afirmând că piața globală este inundată de mașini chinezești ieftine.

O serie de producători auto și-au exprimat intenția de a aduce pe piață un vehicul electric construit în Europa la 25.000 de euro sau mai puțin, dar niciunul nu a făcut-o încă.

Stellantis plănuiește să vândă micul Citroen New e-C3 fabricat în Slovacia pentru 25.000 de euro începând cu începutul lui 2024, în timp ce Fiat va dezvălui un nou model electric inspirat de minicarul Panda în iulie 2024, a declarat directorul general al mărcii Fiat, Olivier Francois, într-un interviu.

Grupul Volkswagen va lansa hatchback-ul ID2 mic în 2025; CEO-ul mărcii VW, Thomas Schaefer, a declarat în martie că producătorul auto urmărește un preț de pornire mai mic de 25.000 de euro.

Renault va lansa modelul Renault 5 hatchback BEV în 2024, dar CEO-ul Luca de Meo nu s-a angajat public să respecte prețul țintă de 25.000 de euro. La Salonul Auto de la Munchen de săptămâna trecută, de Meo a spus că Renault 5 va fi cu 25 până la 30 la sută mai puțin scump decât compactul Megane E-Tech EV – sau aproximativ 26.000 până la 30.000 de euro.

Potrivit unui sondaj de 3.000 de persoane din raportul T&E, apariția vehiculelor electrice mici accesibile ar crește ponderea consumatorilor care doresc să cumpere o mașină electrică în următoarele 12 luni la 35% de la 25%. Acest lucru ar echivala cu mai mult de 1 milion de vânzări suplimentare, a spus T&E.

China vine din spate

Cu toate acestea, a spus T&E, „având în vedere dinamica auto recentă, nu este o garanție că astfel de modele vor fi disponibile pe piața europeană la viteza și volumul necesar pentru a accelera accesul la mobilitatea electrică”.

Aceste dinamici includ un impuls de a vinde SUV-uri cu marjă mai mare în detrimentul mașinilor mici, a spus T&E, adăugând că strategia a ajutat veniturile producătorilor de automobile să depășească inflația cu o marjă largă.

Pentru a acorda prioritate mașinilor mici față de SUV-urile „grele și scumpe”, T&E a cerut un efort pe mai multe direcții care să includă taxe naționale pentru vehicule care penalizează taxele de parcare bazate pe greutate și greutate.

Măsurile ar trebui să includă reguli mai stricte de eficiență a vehiculelor electrice, taxe și subvenții.

Alte chei pentru vehiculele electrice accesibile includ câștiguri în eficiență de la actualele 15-16 kilowați-oră la 100 km (pentru un Peugeot e-208) la 13-14 kWh/100 km. Aceste câștiguri pot proveni dintr-o aerodinamică mai bună, materiale ușoare, o electronică de putere mai bună și utilizarea pompelor de căldură și a frânării regenerative.

Astfel de câștiguri de eficiență ar putea ajuta la compensarea dacă prețurile bateriilor se stabilesc sau chiar crește, a spus T&E.