Industria auto a trecut prin momente grele în 2022: Cum s-au descurcat Dacia și Ford

de: Andrei Tilimpea
18 09. 2023

Producătorii din industria auto au fost afectați în 2022 de scăderi cifrei de afaceri, profitului net și al angajaților.

Clasamentul celor mai mari companii din 2022 este condus de Dacia, care anul trecut a înregistrat o cifră de afaceri de aproape 25 miliarde lei, în creștere cu 19%, un profit net 526 milioane lei, în creștere cu 5% și un număr de 12.195 de angajați în 2022, conform Economedia.

Deși companiile s-au confruntat mai mult în 2021 cu probleme în ceea ce privește aprovizionarea de componente, șeful Dacia a declarat în luna iunie pentru sursa citată că există în continuare probleme cu aprovizionarea de componente, anul acesta jumătatea paharului fiind goală. În 2021, Dacia a oprit temporar producția la Uzina de la Mioveni din lipsă de componente în trei dăți de-a lungul anului. Întrebat în vară dacă mai vede întreruperi temporare forțate, acesta a spus că totul este posibil și vom mai putea vedea pe viitor astfel de opriri temporare ale producției.

Acesta a spus atunci că nu poate preciza când se va termina criza componentelor, punând accent pe faptul că războiul de la graniță continuă. „Geopolitic vorbind suntem într-o situație mișcătoare. Nu pot să fac o previziune. Ne-am gândit de fiecare dată că va dura până la sfârșitul anului și la anul va fi mai bine, dar încă o dată nu avem nicio garanție”, a declarat atunci șeful Dacia.

Pe locul doi se clasează Ford, cu o cifră de afaceri de 13 miliarde lei anul trecut, în creștere cu 20% în comparație cu acum doi ani. Față de 2021, când compania raporta un profit net de 61 milioane lei, anul trecut Ford a înregistrat pierderi de 24 milioane lei și o scădere cu 6% a numărului de angajați.

Anul trecut a fost semnat acordul prin care Ford Otosan, cel mai mare producător de vehicule comerciale din Europa, preia proprietatea fabricii Ford din Craiova. Prin acest acord, Ford a transferat proprietatea asupra fabricii sale din Craiova, care produce vehicule şi motoare, către Ford Otosan, permiţând astfel companiei să-şi extindă operaţiunile la nivel internaţional.

Compania a anunțat în luna mai 2023 că angajează 1.300 persoane la noua sa fabrică de vehicule și motoare de la Craiova. Ford a precizat că noile locuri de muncă sunt necesare pentru a susține viitoarea dezvoltare a producției Ford Otosan la Craiova, unde capacitatea de producție va crește de la 250.000 de vehicule pe an la 272.000 vehicule pe an.

Anul 2022 a fost greu pentru industria auto

Anul 2022 nu a fost unul foarte bun pentru industria auto, înregistrând pierderi pe toate segmentele importante: cifră de afaceri, angajați și profit net, potrivit datelor de la ONRC. Numărul de firme cu CAEN aparținând sectorului auto – cu CAEN 2910 – fabricarea autovehiculelor de transport rutier a scăzut în 2022, de la 33 de firme în 2021 la 28 de companii anul trecut.

Scăderi au fost înregistrate și în cazul profitului net cumulat de către industrie, de la 567 milioane lei în 2021 la 538 milioane lei anul trecut.

De asemenea, cifra de afaceri a industriei a scăzut în 2022, de la 3,3 miliarde lei în 2022 la 2,5 miliarde lei anul trecut.

Și numărul angajaților s-a redus ușor anul trecut, industria pierzând 1.236 de angajați. Dacă în 2021 industria raporta peste 19.000 de angajați, anul trecut numărul acestora a scăzut la peste 17.000.

Înmatriculările de autoturisme noi în România au atins valoarea de 99.466 unități, în primele opt luni din 2023, în creștere cu 19,33% față de perioada similară din 2022, respectiv 83.349 unități, potrivit datelor transmise luni de Asociația Constructorilor de Automobile din România (ACAROM).

Spre comparație, pe primele opt luni din 2023, înmatriculările de autoturisme second hand înmatriculate pentru prima oară în România au ajuns la valoarea de 176.028 unități, în scădere cu 17,5% față de perioada similară din 2022, respectiv 213.413 unități.

  1. DACIA 32.721 unități
  2. RENAULT 7.557 unități
  3. TOYOTA 7.105 unități
  4. SKODA 7.083 unități
  5. VOLKSWAGEN 6.993 unități
  6. HYUNDAI 6.119 unități
  7. FORD 4.711 unități
  8. MERCEDES 3.160 unități
  9. SUZUKI 3.116 unități
  10. BMW 3.065 unități

În luna august, înmatriculările de autoturisme noi în România au crescut cu 2,82% față de august  2022, atingând un volum de 12.891 unități.

În ceea ce privește autoturismele second hand înmatriculate pentru prima oară în România, volumul acestora a atins în august 2023 cifra de 26.370 unități, o scădere de 6% față de august 2022.