EURO 7, cea mai nouă lovitură de la Uniunea Europeană pentru constructorii auto, dar și pentru șoferi. Ce s-a schimbat la norma de poluare

de: Alexandru Puiu
23 12. 2023

Deja de câțiva ani, se discută de normele de poluare Euro 7 și impactul adoptării lor la scară largă asupra industriei auto și, implicit, a șoferilor de autoturisme prin scumpirea mașinilor. Un acord pe marginea lor a fost adoptată în această săptămână la Bruxelles.

Un acord referitor la noile limite referitoare la emisiile autovehiculelor, autobuzelor și altor vehicule, integrate în spatele titulaturii Euro 7, a fost adoptat în urmă cu câteva zile de către Negociatorii Parlamentului European și statele membre UE. Ca o schimbare importantă față de iterațiile anterioare ale limitărilor din domeniu, Euro 7 vine la pachet până și cu limite legate de emisiile de particule cauzate de uzura frânelor și anvelopelor.

Citește și: S-a dat legea pentru toți șoferii care au plătit taxa de poluare, taxa verde, timbrul de mediu: cum îți recuperezi banii în 2023

De la Euro 1 la Euro 7

Înainte să trecem în revistă ce se dorește cu Euro 7, merită să ai în vedere un scurt istoric în ceea ce privește normele de poluare introduse de standardele anterioare reglementate pe bătrânul continent pentru a reduce poluarea și a proteja mediul.

Euro 1 (1992)

  • Introdus în 1992 pentru vehiculele pe benzină și în 1993 pentru cele diesel.
  • A stabilit limite pentru emisiile de monoxid de carbon (CO) și hidrocarburi nearse (HC) pentru vehiculele pe benzină, iar pentru diesel, a stabilit limite pentru CO și particule.

Euro 2 (1996)

  • A intrat în vigoare în 1996 pentru toate vehiculele noi.
  • A redus limitele pentru CO și HC pentru benzină și a introdus limite pentru oxizi de azot (NOx) pentru diesel.

Euro 3 (2000)

  • Implementat în 2000.
  • A introdus limite separate pentru NOx și HC pentru vehiculele pe benzină și a înăsprit limitele pentru NOx, HC, CO și particule pentru diesel.

Euro 4 (2005)

  • A intrat în vigoare în 2005.
  • A înăsprit considerabil limitele pentru emisiile de NOx, HC, CO și particule atât pentru benzină, cât și pentru diesel.

Euro 5 (2009)

  • Aplicat de la 1 septembrie 2009.
  • A introdus limite mai stricte pentru particulele de la motoarele diesel și a redus limitele pentru NOx pentru benzină și diesel.

Euro 6 (2014)

  • Implementat în 2014.
  • A înăsprit și mai mult limitele pentru NOx, în special pentru diesel, și a introdus limite pentru emisia de amoniac (NH3) și hidrocarburi aromatice policiclice (PAH).

Citește și: Emisiile Euro 7 în vizorul autorităților: mașinile cu benzină s-ar putea să aibă o șansă

Euro 7, mai blând decât ai crede

Într-o variantă incipientă a noului standard din 2022, propunerea Comisiei Europene pe marginea Euro 7 era semnificativ mai ambițioasă. Între timp, la presiunea Franței și Italiei, s-au făcut compromisuri majore pentru a păstra competitivitatea industriei auto și, mai ales, cele 14 milioane de locuri de muncă din UE. Un argument a vizat și creșterea prețurilor la autoturisme ca o posibilă consecință a tranziției la Euro 7, în contextul în care oricum acestea au devenit din ce în ce mai accesibile pentru clasa mijlocie.

În orice caz, ce se schimbă este că standardele pentru emisiile vehiculelor nu acoperă doar gazele de eşapament, cum ar fi oxizii de azot (NOx), ci şi alte emisii provenite din trafic, precum particulele ultrafine cauzate de uzura frânelor şi anvelopelor. Astfel, vehiculele electrice şi cele alimentate cu hidrogen vor fi supuse normelor Euro 7, potrivit dpa, preluată de Agerpres. Noile norme se vor aplica mașinilor și camionetelor la 30 de luni după intrarea lor în vigoare, iar pentru autobuze și camioane, la 48 de luni după.

În continuare există planul interdicției din 2035 a vânzării de autoturisme noi echipate cu motoare pe benzină și motorină. Unul dintre principalele argumente din spatele acestui efort are legătură și cu faptul că poluarea aerului duce la peste 300.000 de decese premature în fiecare an.