Doi liceeni au deslușit unul dintre marile mistere ale matematicii. Ce teoremă celebră au rezolvat, experții credeau că e imposibil

de: Cătălina Burghelea
27 03. 2023

Doi liceeni din New Orleans (SUA) susțin că au reușit să deslușească un mister matematic vechi de 2.000 de ani, care i-a intrigat pe cei mai mari experți ai lumii. Specialiștii credeau că este imposibil ca teorema lui Pitagora să fie demonstrată.

Doi liceeni susțin că au demonstrat teorema lui Pitagora

Calcea Johnson și Ne’Kiya Jackson, doi elevi de liceu din New Orleans, oraș din statul american Louisiana, au ajuns suficient de departe cu cercetarea lor pentru a-și prezenta descoperirile matematicienilor, potrivit unui interviu acordat televiziunii locale la începutul acestei săptămâni, notează Business Insider.

Lucrarea lor este despre teorema lui Pitagora, un fundament al matematicii, ce definește relația dintre cele trei laturi ale unui triunghi dreptunghic, exprimată prin formula a2+b2=c2. Deși teoria este valabilă în orice exemplu plauzibil, niciun expert nu a putut să stabilească adevărul printr-un principiu, cu toate că teorema există încă din antichitate.

Citește și Marele mister din spatele morții lui Beethoven. Cercetătorii au făcut o descoperire surprinzătoare

Din moment ce teorema stă la baza trigonometriei, matematicienii au considerat că este imposibil de demonstrat prin această metodă, deoarece nu poți folosi trigonometria fără a accepta deja că teorema este corectă.

Cum au reușit să rezolve unul dintre marile mistere ale matematicii

Dar Johnson și Jackson susțin că au putut demonstra teorema lui Pitagora folosind Legea sinusurilor, care nu se bazează pe trigonometria circulară. Când Societatea Americană de Matematică s-a reunit în Georgia, săptămâna trecută, cei doi elevi au fost singurii liceeni prezenți la întâlnire, notează postul știri de televiziune din New Orleans – WWL.

Totuși, afirmația lor nu a trecut printr-un proces riguros de evaluare academică și nici nu a fost confirmată de alți experți în domeniu. În schimb, Catherine Roberts, director executiv al Societății Americane de Matematică, i-a încurajat pe liceeni să-și prezinte constatările într-un jurnal, pentru a fi evaluate.