Dezastrul de pe străzile din România, în cifre exacte. Cât ne costă accidentele rutiere, lipsa infrastructurii și a educației

de: Alexandru Puiu
11 10. 2023

România se află de foarte mulți ani pe primul loc în Europa când vine vorba de accidente rutiere soldate cu victime care și-au pierdut viața. Acest lucru nu se va schimba curând, iar explicația stă undeva între infrastructura rutieră de doi lei și lipsa de educație a șoferilor care conduc neglijent.

Un accident rutier, pe lângă eventuale pierderi de vieți omenești, se reflectă în numeroase alte costuri pentru statul român. Este vorba de costuri de spitalizare, dar și plăți asociate autorităților care trebuie să intervină la fața locului, poliție, salvare, pompieri și nu numai. Nici nu mai luăm în calcul costurile reparațiilor auto sau cele aferente asigurărilor.

Citește și: Șoferii ar putea rămâne fără permis, talon și mașină. Modificarea Codului Rutier propusă pentru vitezomani

Accidentele rutiere ne costă pe toți, nici măcar nu trebuie să ai mașină

Nu mai puțin de 1,52% din PIB se pierde anul în România din cauza accidentelor rutiere. Acesta este calculul făcut de secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Ionel Scrioșteanu.

“O să fac un paralelism între investiţii şi accidentele rutiere. Din analizele noastre, 1,52% din PIB se pierde anual din cauza acestor accidente rutiere. Noi ne-am asumat prin programul de guvernare o finanţare de la bugetul de stat de 2% din PIB-ul României. Dacă ajungem să reducem cât se poate de mult – sper să atingem acea ţintă de 50% reducere a numărului de accidente rutiere – finanţăm jumătate din infrastructura României din economia pe care o facem per total”, a spus acesta, în cadrul conferinţei “Educaţie pentru siguranţă”, organizată la Palatul Victoria.

Citește și Poliția Română lansează campania de educație rutieră vizând neatenția la volan [P]

Care este soluția pentru micșorarea numărului de accidente

Oficialul guvernamental a explicat că o infrastructură rutieră adecvată reprezintă o parte din problemele cu care se confruntă șoferii. Din acest motiv, investițiile în domeniu s-au accelerat în ultimii ani. Așa s-a ajuns în situația să cheltuim în 2019 aproximativ 400 de milioane de euro pe subiect, iar în 2022, aproximativ 2 miliarde de euro. În acest an, cel mai probabil totalul ar putea gravita în jurul a 2,8 miliarde de euro.

“Sunt contracte semnate pentru 760 de kilometri de autostradă şi drum expres, mai avem licitaţii pentru încă aproximativ 200 şi, în pregătire, încă aproximativ 300 de kilometri, la nivel de studiu de fezabilitate relativ matur, care vor intra în licitaţie până în primăvară. Ceea ce înseamnă că România, pe lângă acea mie de kilometri pe care am atins-o anul acesta, va avea predictibilitate pe următoarea mie de kilometri de autostradă şi eu cred că, având în vedere că avem din ce mai multe şantiere care merg bine, vom atinge această cifră până în 2029-2030, în aşa fel încât să avem autostrăzi şi drumuri expres în toate regiunile ţării”, a declarat el.

Siguranța rutieră în România s-ar putea rezolva parțial cu fonduri din PNRR, fiind alocate aproximativ 618 milioane de euro unui număr de 23 de proiecte pentru creșterea siguranței rutiere.

“Un prim proiect pilot vizează DN1 şi DN2 ca principale drumuri naţionale care generează accidente rutiere grave în România. Vizăm să dezvoltăm acest parteneriat în sensul în care, pe lângă investiţiile în infrastructură care să crească siguranţa pe aceste drumuri naţionale, în zona punctelor negre, să dezvoltăm acest parteneriat pe partea de învăţământ şi educaţie. (…) În ce priveşte DN2, am făcut acolo un proiect pilot care vine să crească siguranţa rutieră, acel celebru 2+1. Am aprobat normele, în aşa fel încât să putem să avem o normă legală de dezvoltare a acestui concept în România. Şi urmează ca tot prin PNRR acel drum naţional care generează foarte multe accidente să fie dezvoltat la 2+1 pe o distanţă cât mai mare”, a precizat Scrioşteanu.