Detaliul din Legile Educației care provoacă revoltă în România. Elevii și părinții cer eliminarea lui din proiect

de: Cătălina Burghelea
01 03. 2023

După multe luni de așteptări și aproape zece mii de amendamente, ministrul Ligia Deca a scos din sertar noile legi ale Educației. Decizia vine în contextul în care România este campioană în Uniunea Europeană la analfabetism funcțional, rata violenței școlare a crescut alarmant și încă avem situații în care elevii merg la toaleta din fundul curții. Însă, la câteva zile de la publicarea lor, elevii și părinții sunt revoltați. Ce nemulțumire au?

Examenul de admitere la liceu este contestat de elevi și părinți

Consiliul Naţional al Elevilor şi Federaţia Naţională a Părinţilor vor ca examenul de admitere la liceu, organizat ulterior Evaluării Naţionale, să fie eliminat din proiectul de lege al învăţământul preuniversitar. În acest sens, au trimis o solicitare către ministrul Educației, Ligia Deca.

„Consiliul Naţional al Elevilor şi Federaţia Naţională a Părinţilor solicită eliminarea examenului de admitere la liceu, organizat ulterior examenului de Evaluare Naţională, din proiectul de lege a învăţământului preuniversitar”, este mesajul elevilor și al părinților din România.

Solicitare către ministrul Educației

De asemenea, Ministerul Educaţiei trebuie să aibă în vedere şi caracterul obligatoriu al învăţământului liceal din România, motiv pentru care procesul de admitere ar trebui să fie unul unitar (repartizare computerizată), bazat pe standarde clare de evaluare, care să se desfăşoare într-un mod non-competitiv, mai spun CNE și FNP.

Potrivit Consiliului Naţional al Elevilor şi Federaţiei Naţionale a Părinţilor, admiterea la liceu, în forma în care este prevăzută în proiectul de lege, va aduce după sine o multitudine de probleme, cum ar fi diferenţe între elevi, segregare şcolară şi o probabilitate crescută de repartizare inechitabilă în învăţământul liceal.

„Regula nouă încurajează meditaţiile private”

Ministrul Ligia Deca a dezvăluit, luni, proiectele de lege ale Educaţiei. Acestea arată că liceele care doresc examen pot să organizeze concurs de admitere pentru maxim 60% din numărul de locuri, decizie cu care nu sunt de acord cele două structuri reprezentative.

„Micşorarea procentului numărului locurilor ocupate prin concurs cu siguranţă că nu rezolvă problemele pe care acest tip de admitere le aduce: încurajarea meditaţiilor private, inechitate, limitarea accesului în învăţământul liceal şi nivel de stres ridicat pentru elevi de doar 13-14 ani. Proiectul de lege prezentat luni se află în fază finală, însă se poate observa că punctele de vedere referitoare la acest subiect ale celor două structuri reprezentative, Consiliul Naţional al Elevilor şi Federaţia Naţională a Părinţilor, nu au fost luate în considerare de către Ministerul Educaţiei”, au afirmat sursele citate.

Elevii și părinții sunt revoltați

CNE și FNP susțin că aspectele care reprezintă „un real interes” sunt consilierea profesională constantă oferită elevilor de gimnaziu, în vederea asigurării alegerii adecvate a specializării pentru liceu: „Admiterea la liceu încă ne lasă cu semne de întrebare cu privire la aplicabilitatea şi consecinţele reale ale sale, mai ales în contextul unei reforme în sistemul de educaţie, ce ar trebui să fie bazată pe principii, valori, evaluare standardizată, standarde clare de evaluare, incluziune şi desegregare şcolară”.