Cum ne va verifica ANAF în 2024. La ce să ne așteptăm de la controale, cine e luat în vizor
Puțin a mai rămas până vom trece în noul an, iar fiscalitatea pare să fie cuvântul de bază al acestui final de 2023, dar care ne va capta atenția și în viitor.
Pe lângă modificările fiscale pregătite de Guvern, există deja o serie de alte măsuri, anterior adoptate, care urmează să se aplice încă de la începutul anului viitor și despre care analiștii cred că va schimba mult situația la noi în țară, cum ar fi activitatea ANAF.
De exemplu, un impact deosebit îl va avea obligativitatea facturării electronice în relația B2B, de la 1 ianuarie 2024.
Ce trebuie să știm despre controalele ANAF în 2024
Ca urmare a acestei măsuri, companiile anticipează o simplificare a controalelor fiscale, de anul viitor.
„Majoritatea companiilor respondente în cadrul unui sondaj realizat de PwC România se așteaptă la simplificarea controalelor fiscale după ce va fi implementată facturarea electronică în relația dintre companii (B2B) care devine obligatorie din 2024.
Astfel, 85% dintre cei care au răspuns cred că RO e-Factura va contribui la dezvoltarea mecanismului de verificare documentară al ANAF, respectiv a controalelor la distanță, de tip desk – audit, iar 56% spun că vor fi reduse solicitările echipelor de control în timpul inspecției fiscale„, conform PwC România.
”Obligativitatea facturării electronice este una dintre măsurile incluse în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), pentru creșterea gradului de conformare a contribuabililor, precum și descurajarea tentativelor de fraudă. Datele transmise de autoritățile române Comisiei Europene arată că extinderea obligației de e-facturare în relația dintre companii va reduce decalajul de TVA cu cel puțin 5 puncte procentuale până în 2026, față de nivelul înregistrat în 2019.
Astfel, estimarea autorităților este că măsura va duce la o creștere a colectării TVA și a impozitelor directe de cel puțin 1,5 miliarde de euro. Având în vedere că bugetul de stat continuă să înregistreze dezechilibre mari și că guvernul caută soluții de consolidare fiscală, măsurile de digitalizare și reformă a ANAF sunt cele care vor aduce beneficii reale pe termen lung pentru contribuabilii corecți”, a declarat Daniel Anghel, Partener și Liderul Departamentului de servicii fiscale și juridice al PwC România.
O altă noutate care vizează relația contribuabil – ANAF, din 2024, e reprezentată de faptul că amenzile Fiscului nu vor mai putea fi plătite doar pe jumătate din valoarea lor.
”Art.LXIII – Prin derogare de la prevederile art.16 alin.(1) și art.28 alin.(1) din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr.180/2002, cu modificările și completările ulterioare și ale art.22, alin.(2) din Legea nr.203/2018 privind măsuri de eficientizare a achitării amenzilor contravenționale, cu modificările și completările ulterioare, contravenienții sancționați în baza prevederilor prezentei legi, a Legii contabilității nr.82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, a Legii nr.70/2015 pentru întărirea disciplinei financiare privind operațiunile de încasări şi plăți în numerar și pentru modificarea şi completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată, cu modificările și completările ulterioare, a Ordonanței de urgență a Guvernului nr.28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, a Legii nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare și a Ordonanței de urgență a Guvernului nr.41/2022 pentru instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport şi de abrogare a art. XXVIII din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, nu beneficiază de posibilitatea achitării, în termen de 15 zile de la data înmânării sau comunicării procesului-verbal, a jumătate din minimul amenzii prevăzute de actul normativ”, conform unui proiect al Guvernului.