Comorile pierdute de pe Titanic. Un colier extrem de rar dintr-un dinte de megalodon, printre ele. Foto

de: Ana Anițoiu
03 06. 2023

Mii de comori s-au pierdut în Atlanticul de Nord după ce Titanicul s-a scufundat, în urmă cu 111 ani, curmând 1.500 de vieți. Printre obiectele de mare valoare ce au ajuns în adâncuri se numără un colier extrem de rar, făcut dintr-un dinte de megalodon – o specie extinctă de rechini care a trăit în urmă cu aproximativ 23 – 3,6 milioane de ani.

La bordul Titanicului se aflau unii dintre cei mai bogați oameni din lume, printre care s-a numărat și Isidor Straus, coproprietar al faimosului magazin Macy’s. Astfel, deși au trecut 111 ani de la tragedie, cercetătorii continuă să găsească noi comori, fie că este vorba de un colier cu un dinte de megalodon sau de 1.200 de ceainice.

Iată cinci artefacte neprețuite ce s-au scufundat odată cu istoricul pachebot și despre care se presupune că se află încă în epavă:

1. Un colier din aur cu un dinte de megalodon

La începutul acestei săptămâni, un colier neobișnuit din aur a fost dezvăluit în noile imagini de la epava Titanicului. Bijuteria conținea un dinte de megalodon – o specie dispărută de rechin ce a fost una dintre cele mai mari creaturi acvatice care au existat vreodată.

Estimările sugerează că un megalodon ar fi ajuns la o lungime de 18 metri lungime, adică de trei ori mai mult decât cel mai mare rechin alb înregistrat vreodată, potrivit Muzeului de Istorie Naturală.

Uimitorul artefact a fost identificat în imaginile filmate vara trecută de firma Magellan Ltd., cu sediul în Guernsey, care a luat, de asemenea, mii de imagini statice pentru a crea uimitoare scanări digitale 3D ale epavei Titanicului. Alte obiecte din jurul colierului nu au fost încă identificate, deși acesta pare să se afle în apropierea unei colecții de mărgele.

„Am găsit un dinte de megalodon care este modelat într-un colier – este incredibil, este absolut incredibil”, a spus Richard Parkinson, directorul Magellan.

Firma intenționează acum să folosească inteligența artificială pentru a identifica proprietarii colierului, pe lângă numeroase alte obiecte, fără a le scoate pe acestea din ocean.

Un colier extrem de rar dintr-un dinte de megalodon, printre comorile de pe Titanic

2. Piane Steinway

Compania Steinway & Sons vinde unele dintre cele mai scumpe piane din lume de aproximativ 170 de ani. Aceste piane, care se vând la licitație pentru mii – și uneori milioane – de lire sterline, au fost deținute de o mulțime de celebrități de elită, de la pianistul Arthur Rubinstein din secolul XX la Billy Joel.

Însă, firma cu sediul la New York a căzut, de asemenea, victimă a tragediei Titanicului, pierzând cinci Steinway în acea zi fatidică din anul 1912. Aceste piane au fost transportate de la Hamburg până la navă la mijlocul lunii martie a acelui an, fiind desemnate celor aflați la bord.

Trei Steinway au fost special concepute pentru pasagerii de la clasa întâi, cu un sunet deosebit și un aspect spectaculos. Chiar și așa, celelalte două au fost considerate a fi de o calitate excepțională, cu un aspect clasic al secolului XX.

„Pianele au fost fixate în siguranță pe podeaua navei. Când Titanicul s-a scufundat, clapele, ciocănelele și componentele articulate ale pianului s-au suspendat din cauza flotabilității lemnului.

Deși cleiurile se dizolvă și metalele se corodează, pe fundul oceanului, printre epave, se află probabil rămășițe care poartă numele Steinway & Sons. Cred că este inevitabil ca într-o zi să se ridice ceva la suprafață”, a declarat David R. Kirkland, administrator pentru serviciul clienți la Steinway & Sons din Long Island City.

3. La Circassienne au Bain

Se crede că tabloul „La Circassienne au Bain” din anul 1814 a fost unul dintre cele mai scumpe obiecte care s-au scufundat odată cu nava. Pictat de artistul francez Merry-Joseph Blondel, lucrarea uimitoare înfățișa o tânără femeie goală făcând baie într-un decor din antichitatea clasică.

Deși a primit recenzii mixte din partea criticilor, a fost evaluată la 100.000 de dolari, fiind astăzi de 3 milioane de dolari, potrivit Artnet.

„Spre deosebire de numele Monet și Picasso (care apar în mod incorect în filmul lui James Cameron din 1997 despre celebrul naufragiu), în zilele noastre, majoritatea oamenilor ar fi greu de recunoscut numele artistului francez de mare succes de atunci, Merry-Joseph Blondel, din secolul al XIX-lea.

Pe un fundal de vegetație densă și arhitectură clasică, o femeie solitară, nudă și în mărime naturală, se pregătește să intre în baie; ea nu știe că soarta ei va fi aceea de a fi scufundată pentru totdeauna sub apele Oceanului Atlantic de Nord.”, a spus Tammy Ellis, lector de istorie specializat în lucrări din secolul al XX-lea.

4. Diamant roz

Pe 16 ianuarie 1913, The New York Times susținea că supraviețuitorii Titanicului au cerut despăgubiri în valoare totală de 6 milioane de dolari pentru bunurile pierdute. Bijuterii, bagaje și chiar câini se numărau printre acestea, pe lângă un diamant roz în valoare de 20.000 de dolari.

Aceste pietre prețioase sunt extrem de rare, indiferent de mărime, și pot fi vândute în prezent cu 50 de milioane de dolari în unele cazuri. Diamantul i-a aparținut unei femei numite Charlotte M. Cardeza, din Pennsylvania.

Se crede că aceasta era pasager la clasa întâi, după ce a cerut în total 177.352,75 lire sterline pentru bunurile pierdute. Aceasta includea, de asemenea, un „rubin Burma” cu două diamante în valoare de 14.000 de dolari și un săpun în valoare de 1,75 dolari.

5. Renault Type CB Coupe de Ville

Acest Renault de epocă din 1912 prezent în filmul „Titanic” este un alt artefact ce s-a scufundat odată cu nava. Experții de la muzeul Volvo din Illinois cred că această mașină a fost adusă la bord de un bărbat pe nume William Carter, care a supraviețuit de fapt tragediei și a făcut o cerere de despăgubire.

Deocamdată, aceasta este singura mașină cunoscută care se afla pe nava istorică atunci când s-a scufundat.

„Deși unele relatări sugerează că Renault a fost transportat într-o ladă situată în secțiunea din față a navei, care a rămas relativ intactă pe fundul mării, nu se știe dacă mașina mai poate fi salvată după un secol de scufundare în apă sărată. Cu toate acestea, Renault rămâne o piesă importantă din istoria Titanicului și un simbol durabil al tragediei”, au spus reprezentanții muzeului.