Codul Rutier 2023 – schimbarea care te-ar putea costa scump: detaliul neglijat de șoferi, motiv de amendă usturătoare

de: Alexandru Puiu
22 02. 2023

Codul Rutier 2023 vine cu modificări importante pentru șoferii români, vizavi de circulația pe drumurile publice. Folosirea de către șoferi a luminilor în timpul zilei reprezenta de mult timp o obligație, dar acum a fost extinsă la mai multe categorii de drumuri.

Din acest an, este obligatorie utilizarea luminilor de întâlnire sau a luminilor pentru circulația diurnă nu doar pe autostrăzi și drumurile naționale europene, dar și pe drumurile naționale, respectiv județene. Modificarea face parte dintr-un proiect legislativ care tocmai a fost avizat în comisiile de specialitate ale deputaților și urmează să primească votul final în parlament.

Schimbarea care se poate lăsa cu amendă pentru șoferii neatenți

În 2020, același proiect a fost respins de senatori, dar în urma presiunii din partea Guvernului, care susține inițiativa, o comisie de specialitate a venit cu propunerea de a fi adoptată modificarea Codului Rutier în Parlament. Ce s-a schimbat este că în raportul de adoptare sunt extinse și mai mult prevederile incluse în urmă cu câțiva ani. În consecință, în timp ce în varianta inițială erau obligatorii luminile de întâlnire sau pentru circulația diurnă în permanență pe drumurile naționale (DN), acum se aplică și în cazul drumurilor județene (DJ).

Din punct de vedere legislativ, schimbarea sună în felul următor: ”În circulația pe autostrăzi, pe drumurile expres, pe cele naționale europene (E) și pe cele naționale și județene conducătorii de autovehicule și tractoare agricole sau forestiere sunt obligați să folosească și în timpul zilei luminile de întâlnire sau luminile pentru circulația diurnă”.

Cei care nu respectă prevedea menționată mai sus, pe lângă amendă, vor primi două puncte de penalizare. Argumentul principal pentru această măsură este reducerea accidentelor rutiere și faptul că o măsură similară există în tot mai multe state europene. În plus, prevederea trebuia extinsă la mai multe tipuri de drumuri din simplul fapt că în România sunt prea puțini kilometri de autostradă.

”Prognozele arată că în 2025 numărul mediu al autovehiculelor care se vor deplasa pe drumurile naționale din România se va dubla, fapt care, fără o completare a legislației actuale, va determina ca numărul accidentelor să crească, ceea va duce atât la mărirea numărului de victime, cât și la afectarea întregii societăți, ridicându-se costurile socio-economice”, se menționează în aceeași notă de fundamentare a schimbării legislative.