Codul Rutier 2023 – schimbare importantă pentru toți șoferii din România: când trebuie să folosești faza scurtă, luminile de întâlnire
Codul Rutier din România este deseori actualizat cu prevederi care, de cele mai multe ori, nu ajung pe la urechile șoferilor, cu atât mai puțin în contextul școlii de șoferi. Având în vedere că se pot lăsa cu amenzi, ar fi bine să faci un efort pentru a te informa cât se poate de des pe marginea acestui subiect.
Noul Cod Rutier, cu modificările din 2023, include o schimbare importantă referitoare la utilizarea luminilor de întâlnire în trafic, supranumite și ”faza scurtă”. Un proiect pe marginea acestui subiect există de câteva luni, dar tocmai a fost adoptat în urmă cu câteva zile de Camera Deputaților, cu rol de for decizional. Rămâne să fie promulgat de Președinte și publicat în Monitorul Oficial, pentru a-și face resimțite efectele în trafic, formalități care nu ar trebui să dureze mai mult de câteva săptămâni.
Când folosești faza scurtă în trafic, conform Codului Rutier
De acum înainte, șoferii din România trebuie să folosească luminile de întâlnire atunci când circulă ziua ”pe toate categoriile de drumuri publice”. Prevederea nu este complet nouă, existând și anterior, dar se aplica doar pentru șoferii care circulă cu mașina pe autostrăzi, drumuri expres sau drumuri europene (notate cu E), nu și pentru cei care merg pe drumurile naționale (notate cu DN) ori drumuri județene (notate cu DJ). Obligația e valabilă și în cazul șoferilor de tractoare agricole sau forestiere, conform avocatnet.ro.
Tot printre modificările din Codul Rutier care au intrat în vigoare din acest an se numără sancționarea comportamentului agresiv în trafic. Acesta se pedepsește cu amenzi între 580 și 725 de lei (clasa a II-a de sancțiuni) și suspendarea permisului pentru o perioadă de 30 de zile.
Noua prevedere face referire la șoferii „care se găsesc în categoria care se deplasează succesiv de pe o bandă de circulație pe alta sau de pe un rând pe altul, alternând din stânga în dreapta, în scopul depășirii unui șir de vehicule care circulă în același sens”. De asemenea, îi vizează pe cei care vin din spate „folosind repetat semnalele luminoase și sonore, doar pentru a te obliga să eliberezi banda de circulație”
Tot condus agresiv se consideră și „întoarcerea vehiculului prin folosirea frânei de ajutor” sau pornirea de pe loc „cu patinarea excesivă, în gol, a roților motoare”. Cei care circulă „cu vehiculul la o distanță foarte redusă față de un alt vehicul, înaintea sau în spatele acestuia, cât și în lateral” sunt de asemenea pe listă. În cazul motocicliștilor, sunt sancționați cei care decid să rămână cu doar o roată la sol. Nu în ultimul rând, și „reducerea bruscă a vitezei de deplasare fără motiv întemeiat, de natură a intimida conducătorul” se pedepsește cu amendă.