Ce înseamnă „greedflation”, practica de creștere a prețurilor
Mai multe companii mari din domeniul alimentar și al bunurilor de consum au început să demonstreze o practică de creștere a prețurilor ce a fost numită „greedflation”, cu scopul de a-și proteja profiturile.
Care este semnificația termenului „greedflation”
„Greedflation” este un cuvânt-valiză în limba engleză format din „greed”, adică lăcomie, și „inflation”, adică „inflație”. Acesta se referă la creșterea prețurilor de către unele companii, chiar și în condițiile în care Rezerva Federală a majorat ratele dobânzilor de zece ori, un număr fără precedent, într-o încercare de a scădea inflația.
Companii precum Kimberly-Clark, PepsiCo, General Mills și Tyson Foods și-au promovat, în cadrul recentelor teleconferințe referitoare la rezultate, capacitatea de a crește prețurile, obținând profituri consistente și recompensându-și acționarii.
„Ratele mai mari ale dobânzilor nu au oprit companiile S&P, în special din marea industrie alimentară, să majoreze prețurile de consum, în ciuda faptului că au raportat miliarde de dolari în câștiguri nete suplimentare și peste un trilion de dolari în noi recompense pentru investitorii bogați”, a declarat Liz Zelnick, director pentru securitate economică și putere corporatistă la Accountable.US, un grup de apărare a consumatorilor cu orientare de stânga.
„Lăcomia corporatistă necesită acțiuni serioase din partea Congresului. Fed nu a văzut un randament adecvat al investiției sale într-o politică care a creat deja fisuri în economie care ar putea duce la recesiune. Pur și simplu nu merită”, a spus ea.
Prețurile alimentelor, tot mai mari
Datele referitoare inflația din luna mai în Statele Unite ale Americii, publicate marți, au arătat că prețurile alimentelor au crescut cu 0,2% față de aprilie, după ce au rămas stabile în precedentele două luni. Alimentele s-au scumpit cu 6,7% în ultimul an. Indicele pentru cereale și produse de panificație a crescut cu 10,7%.
Scumpirile au început în urmă cu aproximativ doi ani, când problemele legate de lanțul de aprovizionare și prețurile mai mari la combustibili și mărfuri au determinat companiile să transfere o parte dintre aceste costuri către clienți.
Însă, companiile par hotărâte să continue scumpirile, în ciuda scăderii costurilor de transport și a celor pentru gaze. Tariful pentru benzină a scăzut cu 5,6% în mai față de aprilie, potrivit cifrelor indicelui prețurilor de consum.