Ce cheltuieli poți să decontezi pe firmă: ANAF nu accepta orice cumpărături

de: Mădălina Bahrim
08 09. 2023

Antreprenorii români știu că au un avantaj dacă au o societate comercială, în sensul în care există posibilitatea legală și clar reglementată de legislația fiscală prin care pot să deconteze anumite cheltuieli. Totuși, nu poate fi decontat orice tip de cumpărături pe care îl efectuezi, iar ca să nu ai probleme cu ANAF, trebuie să fii deosebit de atent.

În primul rând, înainte de a prezenta tipurile de cheltuieli pe care ANAF ți le acceptă spre a fi decontate ca persoană juridică, SRL sau PFA, trebuie să punctăm ce înseamnă, de fapt, această decontare și ce presupune ea, care sunt avantajele sale fiscal-economice.

Acestea fiind spuse, e important să reții că e vorba despre achiziționarea în interesul firmei, pe banii firmei, a unor lucruri necesare desfășurării activității. Banii se contabilizează în funcție de regimul fiscal, PFA sau SRL, după caz. Ca avantaje fiscale, poți prin decontarea cheltuielilor să scazi din volumul taxelor pe care le ai de achitat către stat, cum ar fi TVA.

De ce nu poți să bagi orice cheltuială pe firmă? Ce spune legea fiscală

Alte informații de bază privind cheltuielile pe firmă constă în faptul că acestea se împart în trei mari categorii: cheltuieli deductibile (care pot fi trecute pe firmă integral), cheltuieli deductibile limitat (care pot fi trecute pe firmă parțial), respectiv cheltuieli nedeductibile (care nu pot fi trecute pe firmă).

Evident, ca antreprenor, te interesează cheltuielile din prima categorie, cele complet deductibile, așa că, potrivit startco.ro, iată câteva exemple clare, ce te pot ajuta să-ți faci o idee despre ce tipuri de cumpărături poți contabiliza în firma ta sau ca persoană fizică autorizată:

-cheltuielile cu achiziționarea de materii prime, materiale consumabile, obiecte de inventar și mărfuri;
-cheltuielile cu lucrările executate și serviciile prestate de terți;
-cheltuielile efectuate de contribuabil pentru executarea de lucrări și prestarea de servicii pentru clienți;
-chiria aferentă spațiului în care se desfășoară activitatea;
-dobânzile aferente creditelor bancare;
-cheltuielile cu toate comisioanele și alte servicii bancare;
-cheltuielile cu primele de asigurare
cheltuielile poștale
-cheltuielile cu energia și apa;
-cheltuielile cu transportul
-cheltuieli de natură salarială;
-cheltuielile cu impozitele, taxele, altele decât impozitul pe venit;
-cheltuielile cu amortizarea
-cheltuielile efectuate de utilizator, reprezentând chiria/rata de leasing în cazul leasingului operațional, -respectiv cheltuielile cu amortizarea și dobânzile în cazul leasingului financiar, stabilite în conformitate cu reglementările în materie privind operațiunile de leasing și societățile de leasing;
-cheltuielile pentru pregătirea profesională și perfecționarea contribuabilului și a salariaților acestuia;
-cheltuielile efectuate pentru salariați pe timpul delegării/detașării în altă localitate, în țară și în străinătate, în interesul firmei
-cheltuielile de reclamă și publicitate
-plăți efectuate în avans care se referă la perioade fiscale următoare;
-alte cheltuieli efectuate în scopul realizării veniturilor.