Cât de pregătiți financiar sunt românii: Jumătate dintre noi întâmpinăm dificultăți financiare în viața de zi cu zi
Românii nu sunt pregătiți financiar. Asta arată un studiu realizat recent. Mai exact, trei din patru români se declară puțin sau deloc pregătiți financiar. Peste 50% dintre români consideră că întâmpină dificultăți financiare în viața de zi cu zi.
Românii nu sunt pregătiți financiar
Trei din patru români se declară puțin sau deloc pregătiți din punct de vedere financiar bancar, ceea ce are impact și asupra perspective financiare de viitor, arată un studiu despre gradul de alfabetizare financiară în rândul adulților din mediul urban din România, realizat de către compania de cercetare și consultanță BrandBerry, alături de Asociația Brașov 2050 și cu susținerea Profit Point și Banca Comercială Română (BCR).
Mai mult, analiza rezultatelor la testele de educație financiară indică și un nivel scăzut de cunoaștere nu doar a conceptelor și termenilor financiarbancari și economici, ci și o slabă capacitate de a realiza calcule matematice simple. 77% dintre participanți nu au depășit pragul de 50% răspunsuri corecte, în timp ce doar 3.5% dintre respondenți au avut o rată de răspunsuri corecte mai mare de 75%.
Vezi și: De ce sunt românii săraci de tineri până la bătrânețe: cea mai mare greșeală se face la 30 de ani
Gradul de alfabetizare financiară în România este cel mai mic procent din Europa
De asemenea, conform studiului, 40% dintre participanți nu sunt rezilienți financiar și nu ar putea să-și asigure același nivel de trai ca în prezent nici măcar pentru o lună dacă, într-o situație nefericită, ar rămâne fără surse de venit. Doar 1 din 5 români estimează că ar putea să-și păstreze nivelul de trai actual pentru o perioadă mai mare de șase luni, iar gradul de alfabetizare financiară în România este de 8%, cel mai mic procent din Europa.
Vezi și: Unde se face educația financiară: Ce planuri are BCR pentru români, cum îi ajută
În plus, peste 50% dintre români consideră că întâmpină dificultăți financiare în viața de zi cu zi. Iar în ceea ce privește incluziunea financiară, majoritatea participanților la studiu au declarat că dețin și folosesc cont bancar (80,7%), card bancar de debit (70%) și că fac online banking (70%).
Studiul dezvăluie și diferențele dintre grupurile de gen în privința banilor. Din raport reiese că femeile tind să se concentreze pe aspectele practice ale gestionării banilor, în timp ce bărbații asociază banii într-o măsură mai mare cu libertatea și bunăstarea. Aceste diferențe evidențiază necesitatea unei abordări mai nuanțate în politicile publice și în programele de educație financiară, care să țină cont de nevoi și să promoveze o relație sănătoasă și echilibrată cu banii pentru toți.