Autostrada Ploiești Brașov, un vis frumos: ce se întâmplă cu cea mai așteptată autostradă a României

de: Andrei Tilimpea
02 05. 2023

Autostrada între Comarnic și Brașov ar fi trebuit să fie gata de multă vreme dacă ne-am fi luat după promisiunile politicienilor.

Realitatea arată că e prea scumpă, nu își găsește contructor, iar din punct de vedere economic nu are niciun sens.

Autostrada care ar fi trebuit terminată cel târziu în 2010, dacă ne-am fi luat după primele documente semnate de politicieni, nu are, azi, nici traseu.

Vineri, 13.01.2023, CNAIR a inițiat consultarea publică privind traseul autostrăzii Ploiești – Brașov, arată newsweek.ro.

Procesul de consultare publică reprezintă un element necesar în implementarea acestui proiect de infrastructură ce înglobează multiple beneficii pentru comunitățile locale și regionale, precum și dezvoltarea economiei naționale.

Autostrada Ploiești – Brașov va reduce timpii de călătorie în regiune, sporind gradul de siguranță rutieră și degrevând orașele Ploiești, Câmpina, Comarnic, Sinaia, Bușteni, Azuga, Predeal și Brașov precum și comunitățile învecinate de congestiile de trafic”, este anunțul CNAIR.

Autostrada a fost de trei ori licitată

Lotul face parte din Autostrada Transilvania care trebuia finalizată de compania Bechtel potrivit unui contract semnat de Adrian Năstase în 2003. Lucrările nu au început niciodată, deși au existat 3 încercări de construcție, dar partenerii statului român s-au retras. Motivul: autostrada nu renta.

Au fost trei încercări de realizare a autostrăzii prin parteneriat public privat în anii 2005, 2009, 2015, toate gestionate de Narcis Neaga. Acesta a fost director general al CNAIR între 2013 și 2015, iar în restul timpului, din 2004, a fost Director la Departamentul Concesiuni.

De asemenea, conform președintelui Asociaței „Construim România“, acest important proiect de infrastructură nu este fezabil nici din punct de vedere economic.

„Este important ca politicienii să înțeleagă faptul că o autostradă nu o faci pentru turism, ci pentru economie. De aceea, autostrada Comarnic – Brașov nu se justifică din punct de vedere economic. Nu spunem că nu trebuie făcută, dar pe DN1 – Valea Prahovei avem în principal probleme de trafic în weekend, cu turismele, și, oricum, traficul greu, cel de marfă, cel care ajută la creșterea economică, evită această zonă, fie din rațiuni de cost, fie din cauza restricțiilor de circulație impuse de autorități.

Astfel, chiar și un parteneriat public privat e sortit pierii și vom ajunge să plătim mult mai mult pentru această autostradă, în final, tot noi, contribuabilii, pentru că investitorul se va asigura că nu va pierde vreodată. Ce investitor va investi într-un proiect știind că nu va putea să își recupereze investiția, fără să mai zic de profit? Aceștia își calculează, în principal, costurile în funcție de traficul greu, de marfă, care le va tranzita autostrada. Dar dacă acesta (traficul) lipsește și va lipsi, cum își vor recupera banii? Pe garanții și promisiuni de la guvern?“, a explicat Paul Dorneanu, președintele Asociaței „Construim România“.

Se desenează pasaje cu termen de 9 ani

Cum autostrada nu este posibilă nici măcar într-un orizont de 10-15 ani, autoritățile au încercat să mai reducă aglomerația pe Valea Prahovei desenând pasaje.

CNAIR a realizat o simulare a modului în care va arăta pasajul rutier de la intersecția DN1 cu DN73 A.

CNAIR a semnat în luna februarie contractul de 16,5 milioane de lei pentru „Completare / Revizuire Studiu de Fezabilitate, elaborare Proiect Tehnic, pentru „Autostrada București – Brașov, tronson Ploiești – Brașov””. Contractul are un termen de realizare de 107 luni. În cel mai bun caz, pasajul va fi terminat în 9 ani.