Apartamentele din blocuri noi, sursă majoră de stres, nervi și cheltuieli suplimentare: ”dacă a fost pe vorbe, pe vorbe rămâne”

de: Alexandru Puiu
04 04. 2023

România, mai ales în preajma marilor orașe, s-a umplut de proiecte imobiliare de anvergură, apartamente noi ce par să reziste multe zeci de ani de acum înainte. Din păcate, multe dintre ele vin la pachet cu probleme majore și cheltuieli suplimentare.

Grupurile de Facebook sunt pline de români nemulțumiți de noul lor apartament, dar mai ales de particularitățile contractuale la limita legalității și finisajele pe care trebuie ”să le înghită” de la dezvoltatori. Unii ajung la proces, alții se confruntă cu perioade de așteptare extraordinare, în timp ce cei mai mulți se chinuie să-și plătească ratele la un apartament în care nici măcar nu s-au mutat. Cele mai frustrante sunt însă discordanțele între ceea ce ai contractat și ceea ce ți se livrează.

Compromisurile la finisaje care te-ar putea costa scump

„Am și eu o problemă și am nevoie de ajutorul dvs, vă rog. Am făcut în vara anului trecut un precontract pentru a cumpăra un apartament în București. Inițial, agentul care e în strânsă legătura cu dezvoltatorul, a spus că dacă nu îmi plac gresia sau parchetul pe care le are la dispoziție, voi primi buget, voi pune diferența și îmi voi lua eu altele din altă parte.

Acum, la gresie mi-au dat să aleg din 4 modele, extrem de urâte din punctul meu se vedere, și am zis că eu nu îmi doresc să aleg de aici și că îmi asum să cumpăr din altă parte, dar să-mi dea bugetul. Au zis că ei nu dau buget, fie iau din ce au și e totul în regulă, fie îmi cumpăr singură și ei sunt doar obligați să monteze.”, a explicat o doamnă pe grupul de Facebook Design Interior și Amenajări.

„Zis și făcut, nu ne-am înțeles și după săptămâni întregi de discuții am zis că mi-o cumpăr singură și nu mă mai uit la 2-3 mii de lei cât aveau să-mi dea. Mă rog, când eu am zis că mi-am ales plăci de 60×120 au zis că trebuie să mai plătesc și montajul, că aici e regim diferit, asta altă discuție, am trecut și peste ea.

Acum, la parchet întâmpin aceeași problemă. Eu îmi doresc parchet stratificat, ei au parchet laminat. Nici aici nu pot să mai obțin buget, pentru că nu iau de la ei. Le-am zis că în schimbul acelui buget eu o să iau o plintă pe care mi-o doream mult și nu-mi permiteam să dau atât pe ea. Au zis și aici că nu se poate. Că ei au buget pe un pachet, nu e bugetul ăla doar pentru plintă.

Acum nu mai știu ce să fac. Mi se pare că s-a exagerat destul de mult. Nu a mai trecut nimeni prin asta? Cum ați gestionat problema când vă doreați altceva pentru casa dvs? Cum au reacționat ei? E normal să spună în contract că dau apartamentul cu gresie și parchet, dar de fapt să vii tot tu cu ele de acasă? Chiar am nevoie de niște sfaturi”, a adăugat românca citată de Ziare.com.

În ceea ce privește eventualele soluții la problemă, unii recomandă o plânge la ANPC cu antecontractul în mână. Alții sunt de părere că agentul cu care s-a negociat ar trebui să se ocupe de soluționarea cazului.

„Mi se pare în primul rând greșeala agentului care v-a vândut apartamentul. Ar trebui să-l contactați și să-i cereți socoteală pentru tot ce vă spun acum dezvoltatorii care diferă enorm față de ce v-a spus el/ ea la început. Eventual să-i cereți să discute cu dezvoltatorul și să negocieze în numele dvs. având în vedere că inițial el a fost punctul de contact dintre dvs. și dezvoltator. Dacă aveți mesaje/ emailuri cu aceste lucruri în scris, atunci și mai bine!”, a explicat cineva în comentarii.