”A mințit poporul cu televizorul”. De ce nu o să avem sute de kilometri noi de autostradă în 2024

de: Alexandru Puiu
22 12. 2023

În urmă cu câteva zile, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu de la PSD, a făcut niște promisiuni fabuloase legate de autostrăzile care vor apărea ca din pământ în 2024 pe meleaguri mioritice. Realitatea este însă semnificativ mai complicată.

Nu a durat mult de la acele promisiuni nerealiste până când fostul ministrul al Transporturilor, USR-istul Cătălin Drulă, a explicat punct cu punct de ce sunt complet nerealiste afirmațiile PSD-istului, dacă nu chiar mincinoase.

„La dezbaterea bugetului Ministerului Transporturilor pentru anul 2024 am asistat la o sarabandă de promisiuni goale din partea ministrului Grindeanu. Demontez, punct cu punct, fiecare grozăvie declarată de cineva care evident nu înțelege domeniul pe care îl conduce”, declară Cătălin Drulă, președintele comisiei pentru transporturi din Camera Deputaților.

Citește și: România, țara kilometrilor ipotetici de autostradă. Planurile pe 2024 te dau pe spate, peste 800 km ”în execuție”

De ce nu vom avea autostrăzi noi în România

După ce Sorin Grindeanu a fost foarte eficient în a se bate cu pumnii în piept că până și înainte de finele acestui an, vom avea zeci de kilometri noi de autostradă, pe lângă câteva sute în 2024, Cătălin Drulă a ținut să explice de nu există nicio șansă pentru deschidere a 23 de kilometri din autostrada A0 Sud (lotul 2 complet și lotul 1 parțial). De asemenea, pentru 2024, Aktor, constructorul lotului 3 de pe A0 nu poate finaliza cei 18 kilometri până în luna iulie a anului viitor.

• Promisiunea 1: „La anul, pe A0 Sud, undeva în luna iulie se va circula de la A1 la A2, pe întreg traseul”.
Realitatea: Șanse minime să se întâmple chiar și pe final de 2024, este exclus în iulie.

• Promisiunea 2: „La anul se va circula pe întreg traseul de la Craiova la Pitești pe drumul expres”.
Realitatea: Șansele sunt minime, în condițiile în care tronsoanele 1 și 4 sunt la 40-50% și mobilizarea pe șantiere nu e ce ar trebui să fie.

• Promisiunea 3: „Pe A7, deși doar 4 loturi din 13 au termen de finalizare pe durata anului 2024, eu vă spun că vom finaliza 6, dacă nu chiar 7 loturi din autostrada A7, înainte de termen… de la Buzău la Focșani pe toate cele 4 loturi, 2 loturi din 3 de la Ploiești la Buzău”.
Realitatea: Stadiile de execuție pe diversele loturi sunt între 0 și 30%, ar fi un miracol să se inaugureze două loturi, darămite șapte.

Citește și: O nouă autostradă se deschide astăzi în România, o veste bună pentru bucureșteni. Câți kilometri are, unde o găsești

• Promisiunea 4: „Pe drumul expres Brăila – Galați, în mai, iunie, va fi finalizat și drumul expres”.
Realitatea: Mai e enorm de mult de lucru la podul peste Siret, o structură complexă în arc, care e abia la început, este complet exclus să poată fi terminat în mai sau iunie.

• Promisiunea 5: „Undeva între Crăciun și Anul Nou, în mod sigur 17 km din lotul 2 de pe A0 Sud, eu sper să fie 23, compania care face această lucrare să termine și cei 7 km de la DN5 la DN4, astfel încât să fie 23 de km recepționați pe A0 Sud, în mod sigur vor fi 16”.
Realitatea: se vor deschide doar 10 km pe A0 Sud anul acesta.

• Promisiunea 6: „Până la sfârșitul lui 2024, minimul de km pe care să-i dăm în circulație, de autostradă și drum expres să fie de 250, este perfect realizabil”. Realitatea: O estimare realistă (care include chiar și amânările de anul acesta) este de cel mult 100 km anul viitor, mult sub cei 250 km promiși de Grindeanu.

Cum a mințit ministrul Sorin Grindeanu, în opinia lui Cătălin Drulă

Pe lângă particularitățile detaliate mai sus, liderul USR a explicat și că alocările pentru o serie întreagă de proiecte care ar fi trebuit să progreseze semnificativ în 2024 nu sunt suficiente.

„Pe Autostrăzile Moldovei e cea mai mare bătaie de joc. Sunt zero lei pe Autostrada Unirii A8. Nu a alocat niciun leu nici măcar pe tronsoanele puse de USR în PNRR și care ar trebui să fie gata în 2026. Pe A7 Ploiești – Pașcani, Grindeanu a pus doar 15% din valoarea contractelor, în condițiile în care a promis că se termină vreo 6-7 tronsoane din cele 13 anul viitor. După ce a promis că vom circula în 2023 doar pe autostradă de la Craiova la Constanța, acum a mutat promisiunea pentru 2024.

Însă a alocat mai puțin de jumătate din banii necesari și pentru A0 Sud și pentru DX Craiova – Pitești. A1 Sibiu – Pitești primește 10% din valoarea proiectelor, cu 30% mai puțini bani decât în 2023, în condițiile în care ar trebui să înceapă șantierele pentru tronsoanele grele de munte. La calea ferată am găsit doar 10% din bani pentru modernizările din PNRR, deși șantierele abia începute trebuie să fie gata în 3 ani pentru a nu rata banii europeni. Alte inaugurări promise pentru 2024 și unde am găsit 10-20% din banii necesari bugetați sunt drumul expres Brăila – Galați, drumul expres A3 – Tureni de la Cluj, centurile rutiere Timișoara la domnul Grindeanu acasă, Craiova sau Zalău”, a transmis Drulă, conform Economedia.ro.