S-a terminat cu haosul din piața de energie: cum îți plătești facturile în România la energie electrică, de acum înainte

de: Alexandru Puiu
29 11. 2022

Românii sunt puși într-o situație foarte dificilă din cauza schimbărilor legislative de pe o zi pe alta din sectorul energetic, schimbări care obligă furnizorii de energie la întreruperi de facturare și, implicit, la generarea unor facturi fabuloase pentru simplul fapt că au perioada mult mai luni în spate. În curând, astfel de întreruperi nu vor mai fi posibile.

Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a pus în dezbatere publică un proiect prin care speră să bată în cuie cadrul legal pentru reglementarea desfășurării activității de furnizare a energiei electrice la locurile de consum ale clienților finali. În practică, vorbim de stabilirea unei obligații legale pentru furnizori ca, în cazul clienților casnici, perioada de facturare să fie lunară, cum e normal. În plus, clienții vor avea posibilitatea de eșalonare a plății facturilor. Asta înseamnă că îți vei putea plăti factura la curent în rate.

O mână de ajutor pentru românii care așteaptă factura de 6 luni

Proiectul de ordin disponibil pe site-ul ANRE se află în dezbatere publică, dar dacă va ajunge să fie legiferat, va schimba semnificativ regulamentul de furnizare a energiei electrice pentru clienții finali.

După transpunerea inițiativei în act normativ, perioada de facturare va fi lunară pentru toți clienții casnici din România, dar și pentru clienții preluați de către furnizorul de ultimă instanță. În cazul în care furnizorul emite factura pentru o perioadă de facturare mai mare decât cea prevăzută în contract sau stabilită conform reglementărilor în vigoare, acesta, la cererea clientului, va fi obligat să eşaloneze la plată sumele datorate de clientul final, pe o perioadă cel puţin egală cu perioada de facturare pentru care a fost emisă factura.

Astfel, dacă ți-a întârziat factura timp de 3 luni, vei avea la dispoziție alte trei luni pentru a achita, în rate. Ar putea fi vorba și de o perioadă mai mare decât cea pentru care s-a întârziat emiterea facturii, dar această soluție poate fi pusă în aplicare doar în cazul în care este convenită de părți. Ca o notă interesantă, care până acum putea să duc la probleme pentru clienți, în cazul în care o factură face subiectul unei plângeri privind corectitudinea procesului de facturare, până când aceasta nu se soluționează, clientul nu este obligat să o achite.