Românii se pot „turna” între ei la ANAF, ca înainte de Revoluție: Fiscul vrea să ne scape de evaziune

de: Mădălina Bahrim
23 09. 2022

Tocmai a apărut în Monitorul Oficial ordinul prin care firmele de curierat vor transmite către Fisc situația plăților ramburs.

Practic, dacă vei comanda ceva de pe internet și vei alege „plata ramburs” ca opțiune de achitare a produsului respectiv, detaliile vor fi trimise către Fisc.

Lună de lună, curierii din România vor fi nevoiți să completeze formularul 395 – ”Declarația informativă privind trimiterile poștale contra ramburs efectuate de către furnizorii de servicii poștale pe teritoriul național” – , prin care transmit detalii despre persoanele ce aleg să achite ramburs, la sosirea coletului acasă.

Practic, acum nu mai poți să faci evaziune

Fiscul va putea astfel să aibă acces la românii care pot efectua anumite tranzacții de bunuri ocolind legislația fiscală. De exemplu, astfel vor fi identificate mai ușor acele persoane care vând produse pe internet, fără să ofere bon fiscal sau factură. Este o practică des întâlnită în zilele noastre, grupurile de pe paginile de socializare fiind pline de astfel de anunțuri, la fel și platformele online de vânzări.

Inițiativa este una care se dorește a fi eficientă în combaterea evaziunii fiscale, într-o perioadă dificilă pentru bugetul național, când e nevoie de creșterea colectărilor.

De altfel, așa cum angajații sau firmele plătesc taxe și impozite pentru activitățile lor economice, este firesc ca statul să se asigure că toți oamenii sunt egali în fața legii și se supun acelorași prevederi fiscale.

„Scopul acestei modificari legislative este atât prevenirea și combaterea evaziunii fiscale din domeniul comerțului on-line, cât și protejarea intereselor cumpărătorilor.

Prin această măsură se urmărește identificarea beneficiarilor reali care eludează taxele și impozitele datorate, prin încasarea sub formă de rambursuri prin intermediul furnizorilor de servicii poștale, a veniturilor obținute din tranzacții efectuate în mediul on-line.

Prin stabilirea realității relației comerciale dintre cumpărătorul și vânzătorul implicați în comerțul online, ANAF poate avea acces la confirmarea cel puțin a beneficiarului, care are interesul direct să primească factură fiscală și să beneficieze astfel de garanția legală și indirect să determine plata taxelor și impozitele aferente veniturilor încasate de vânzător din comercializarea produselor respective”, explica Fiscul, anterior publicării ordinului în Monitorul Oficial.

ANAF a mai ținut să transmită că datele colectate respectă normele constituționale privind viața intimă, familială și privată, precum și secretul corespondenței, fără a se referi la conținutul coletului.

De asemenea, trebuie precizat că, potrivit art. 11 din Codul de procedură fiscală, personalul ANAF este obligat să păstreze secretul asupra informațiilor de care a luat cunoștință ca urmare a exercitării atribuțiilor de serviciu, iar aceste informații se referă inclusiv la cele obținute din declarații ori documente prezentate de contribuabili/plătitori sau terți.