REVIEW Mother/Android, un thriller SF post-apocaliptic care ne arată ce se va întâmpla dacă ne jucăm de-a Dumnezeu
Amplasat într-un viitor apropiat, filmul de pe Netflix Mother/Android îi prezintă pe Georgia și pe iubitul ei Sam prin călătoria lor perfidă de evadare, în timp ce țara lor este prinsă într-un război neașteptat cu inteligența artificială. La câteva zile distanță de la sosirea primului lor copil, ei trebuie să se confrunte cu “Țărâmul Nimănui” – o fortăreață a revoltei androizilor, în speranța că vor ajunge în siguranță înainte de a naște.
Mother/Android este un thriller SF scris și regizat de Mattson Tomlin. El a scris anterior scenariul pentru Project Power de la Netflix și a fost, de asemenea, angajat să ajute la scenariul The Batman al lui Matt Reeves. Mother/Android este debutul regizoral al lui Tomlin, cu Chloë Grace Moretz în rolul viitoarei mame și cu Algee Smith în rolul iubitului ei. Raúl Castillo (Arthur) are, de asemenea, un rol proeminent ca om de știință care încearcă să ajute cuplul, pe fundalul unei rebeliuni android.
Atât Georgia, cât și Sam se confruntă cu șanse imposibile în timpul revoltei AI, mai ales Georgia, însărcinată în nouă luni. Este o ispravă incredibilă că cei doi ajung atât de departe. Au străbătut cu greu prin sălbăticie luni de zile, au fost dați afară din prima bază a armatei pe care o întâlnesc și se confruntă cu un AI în pădure. Sfârșitul este sfâșietor, dar este mai puțin clar ce se întâmplă cu partenerul Georgiei, Sam.
Cum ar fi să avem servitori, majordomi, oameni care se ocupă de casă, de curățenie și gătit… roboți? Asta e premisa filmului. Oamenii angajează roboți ca să se ocupe de treburile casnice. Până aici, nimic neobișnuit – deja avem roboți, în realitate, care fac de mâncare, care fac curat și așa mai departe. Dar dacă le-ar lua-o razna softul și într-o zi te-ai trezi că te omoară androidul? Roboții din film s-au răzvrătit – o temă studiată și dezbătută de mult timp printre specialiștii din domeniu: riscul ca tehnologia creată de noi să se întoarcă împotriva creatorilor.
Mother/Android sau ce s-ar întâmpla dacă roboții s-ar întoarce împotriva creatorilor săi
Așadar, într-o lume post-apocaliptică zguduită de o revoltă violentă a androizilor, o tânără gravidă și iubitul ei caută cu disperare siguranță. Dar dacă te aștepți la scene violente, la chestii SF, la o luptă cu inteligența artificială, pregătește-te, de fapt, pentru un scenariu care te va băga în depresie.
În timp ce mulți au căutat explicații ale finalului, un număr mare de cinefili au apelat la Twitter pentru a-i avertiza pe alții despre povestea distopică, fără a sugera că nu ar trebui să o vizioneze, ci, mai degrabă, că trebuie să fie pregătiți pentru o călătorie destul de supărătoare. Filmul a primit recenzii destul de mixte din partea fanilor, dar un lucru cu care păreau să fie de acord cu toții a fost că totul a ajuns să fie destul de devastator, Chloë Grace Moretz având o performanță sfâșietoare.
„Tocmai am terminat de vizionat Mother/Android și acum mă simt deprimat…”, a scris un utilizator pe Twitter, în timp ce altul a scris: „Mother/Android. Filmul m-a distrus… Încă plâng”.
Drama științifico-fantastică distopică Mother/Android are multe întorsături care duc la un final zguduitor, care rezolvă multe dintre întrebările care apar de-a lungul filmului. Thrillerul post-apocaliptic este scris și regizat de Mattson Tomlin și este plasat într-o versiune contemporană a Americii de Nord, unde androizii sunt, cum spuneam, folosiți ca majordomi și ajutoare în gospodărie, până când se revoltă și începe un război civil între ei și oameni.
Condus de o distribuție bună, Mother/Android mixează cu pricepere temele SF obișnuite, cum ar fi conflictele dintre om și AI și o țară în dezordine din cauza unui război civil, cu teme mai personale. Luptele zilnice, cum ar fi nesiguranța cu privire la un partener sau cum să gestionezi o sarcină neașteptată, sunt înlocuite de decizia mai dificilă de a trimite sau nu copilul în altă țară, fără tine, astfel încât să aibă un viitor.
Deși filmul nu explică în mod direct motivul revoltei organizate de androizii din SUA, personajul Arthur (Raúl Castillo), membru al distribuției atipice, oferă o posibilă explicație după ce o salvează pe Georgia de androizii din afara Bostonului. Explicația lui Arthur ia forma unei dezbateri filozofice despre conceptul de joaca de-a Dumnezeu. El folosește piesa lui Karel Capek din 1920 R.U.R. (Rossumovi Univerzální Roboti – Rossum’s Universal Robots) despre crearea de către un om de știință a „roboților”, construcții făcute din carne și componente artificiale. Arthur spune că doar crearea cuvântului „robot” este originea răului, deoarece însăși existența cuvântului le va da oamenilor ideea de a-l crea. Astfel, ei se joacă, în esență, de-a Dumnezeu, la fel cum a făcut-o savantul lui Capek. Și, la fel ca piesa lui Capek, trebuie să se sfârșească într-o tragedie, deoarece, după ce au fost folosiți ca ajutor casnic și servitori, este inevitabil ca androizii să ajungă să se revolte împotriva stăpânilor lor umani, ducând la dispariția umanității.
Dar Arthur nu e ce pare a fi. Androizii individuali nu contează. Doar scopul lor contează. Așa că Arthur se sacrifică cu ușurință, dacă asta înseamnă că scopul final este atins, iar în cazul lui, a fost să ajungă la Boston și să-i ajute pe androizi să se infiltreze în oraș și să-l preia. Orașul Boston este descris în film ca fiind unul dintre puținele avanposturi în care nu sunt androizi, deci sigur pentru oameni. Dar asta se va schimba, după ce Georgia îl conduce pe Arthur acolo. Mai rău, distruge și una dintre ultimele fortărețe ale umanității. Boston are mijloacele de a se apăra de androizi, deoarece are un EMP care poate fi folosit pentru a-i dezactiva. Cu toate acestea, orice alt android care nu se află în zona de explozie poate intra în Boston, deoarece EMP-urile pot fi utilizate o singură dată, făcând Bostonul efectiv neprotejat, ceea ce se întâmplă atunci când Georgia decide să folosească EMP.
Unul dintre mesajele filmului Mother/Android este mai întunecat și mai sumbru decât pare. Este cel transmis de Arthur, când îi spune Georgiei că imaginația umanității este ceea ce va duce întotdeauna, inevitabil, la dispariția umanității, deoarece imaginarea lucrurilor îi va determina pe oameni să le creeze și, în cele din urmă, creațiile lor se vor întoarce împotriva lor. Acesta este un mesaj obișnuit în filmele SF, în special în cele post-apocaliptice care înfățișează o lume invadată de inteligența artificială răzbunătoare, hotărâtă să distrugă omenirea.
În cele din urmă, „Mother/Android” spune o poveste dură și întunecată despre sacrificiu, supraviețuire și dependența noastră excesivă de tehnologie. Majordomii roboți ar putea să nu merite, până la urmă.