Renault nu poate să părăsească Rusia: de ce se teme producătorul francez

de: Andrei Tilimpea
15 03. 2022

Pe măsură ce producătorii de mașini continuă să întrerupă producția la fabricile rusești sau să modifice comerțul cu țara, Renault devine rapid ultimul producător care nu își modifică relația cu Federația Rusă.

Renault deține un pachet de 68% din acțiunile AvtoVAZ, care este responsabilă pentru marca extrem de populară Lada din Rusia. Prin această participație, Renault controlează aproximativ 30% din piața auto din țară și are o forță de muncă locală de 40.000 de persoane. Problema cu atât mai complexă este faptul că guvernul francez deține un pachet de 15 la sută din Renault. Rusia reprezintă aproximativ 10% din veniturile Renault.

Renault este reticentă să se retragă din Rusia din cauza costurilor mari implicate și este dornică să evite naționalizarea AvtoVAZ.

Compania franceză este prinsă între ciocan și nicovală

Guvernul francez nu a comentat  cu privire la relația continuă a Renault în Rusia. Ministrul francez de Finanțe, Bruno Le Maire, a spus că firmele private sunt libere să ia propriile decizii cu privire la desfășurarea afacerilor în Rusia, dar numai dacă „aderă strict și riguros la sancțiuni”.

Firma de cercetare Alphavalue sugerează că există o „probabilitate scăzută” ca Renault să renunțe la pachetul de acțiuni la AvtoVAZ. Firma și-a retrogradat, de asemenea, recomandarea privind acțiunile, afirmând că valoarea acțiunii a scăzut la zero „pentru a ține seama de riscul geopolitic privind invadarea Ucrainei de către Rusia și de implicațiile de lungă durată pe care le-ar putea avea sancțiunile occidentale asupra economiei ruse, inclusiv reducerea cererii de mașini în țară pentru anii următori.”

Producția la uzina de asamblare Renault de lângă Moscova a fost temporar întreruptă până pe 18 martie din cauza unor probleme de aprovizionare. Uzinele AvtoVAZ din Togliatti și Izhevsk au suferit, de asemenea, întreruperi de producție în urma invaziei Rusiei în Ucraina, din cauza penuriei de semiconductori. Evident, pentru Renault rezolvarea problemelor nu este ușor.