Renault calcă pe urmele Ford: ce pregătesc francezii
Grupul Renault ia în considerare împărțirea operațiunilor sale de mașini electrice de cele bazate pe ardere, potrivit unei prezentări pentru analiști.
Grupul Renault explorează o posibilă destrămare și o ofertă publică inițială a activelor sale de vehicule electrice, potrivit analiștilor, o mișcare care ar transforma producătorul francez de automobile, care a fost afectat recent de legăturile sale cu Rusia.
Posibilitatea unei schimbări de transformare a fost evidențiată în termeni largi de producător în februarie, când CEO-ul Luca de Meo a declarat că analizează împărțirea activelor sale de propulsie electrificată pe măsură ce se îndreaptă către o linie complet electrică în Europa până în 2030.
Dar, în timpul unei întâlniri de săptămâna trecută cu analiștii, de Meo și noul CFO Thierry Pieton au oferit mai multe detalii, inclusiv calendarul și potențiala implicare a unui partener.
„Echipa de management continuă să efectueze lucrări de explorare în vederea împărțirii companiei în eventual două entități”, au scris analiștii Stifel, inclusiv Pierre Quemener, într-o notă. O așa-numită companie New Mobility alcătuită din vehicule electrice și active din unitatea sa de car-sharing Mobilize va fi separată de activele moștenite, au spus aceștia.
„Directorul executiv a adăugat că acestea din urmă ar putea fi combinate cu cele ale unui potențial partener”, se spune în nota. „O IPO de noi active de mobilitate ar putea fi avută în vedere pentru 2023.”
Posibilitatea unei revizuiri profunde a Renault apare chiar în momentul în care compania se confruntă cu o criză în jurul afacerii sale de lungă durată în Rusia. Renault a semnalat luna trecută o retragere de pe a doua piață ca mărime, oprind operațiunile la uzina din Moscova și afirmând că va „evalua” opțiunile disponibile pentru afacerea sa AvtoVAZ, care face cea mai vândută marcă Lada din țară.
Reorganizarea
O mișcare de împărțire a companiei ar servi nu numai pentru a evita o retragere costisitoare din Rusia, ci și pentru a strânge fonduri pentru dezvoltarea vehiculelor electrice și a tehnologiei. Renault și-a redus previziunile privind marja operațională a grupului și fluxul de numerar liber din operațiunile auto, invocând suspendarea activității sale în Rusia.
Acțiunile Renault au scăzut cu până la 0,9% la începutul tranzacționării marți, ducând pierderile de când Rusia a invadat Ucraina la aproximativ 24%.
Cu mai puțin de o săptămână înainte ca Rusia să invadeze Ucraina, care a declanșat sancțiuni ample și un exod al companiilor străine, Renault a declarat că are în vedere o reorganizare în timpul unei prezentări a veniturilor.
Compania „studiază oportunitatea de a-și reuni activitățile și tehnologiile 100% electrice într-o entitate dedicată din Franța pentru a-și accelera creșterea”, se spune într-un comunicat din 18 februarie. „În același timp, Grupul Renault studiază și oportunitatea de a-și reuni activitățile și tehnologiile de motoare și transmisii ICE și hibride din afara Franței într-o entitate dedicată.”
Alți producători de automobile iau în considerare mișcări similare ca o modalitate de tranziție la vehiculele electrice, Ford Motor separând operațiunile sale de vehicule electrice de afacerea moștenită cu motoare cu ardere.
Noua unitate Ford Model e va extinde ofertele de vehicule electrice și va dezvolta software și tehnologie și servicii pentru vehicule conectate, în timp ce Ford Blue se va concentra pe vehiculele cu ardere, reducerea costurilor și simplificarea operațiunilor. Ford se gândise la un spin-off.