Producătorii auto abia mai fac față: ce se întâmplă cu producția din cauza războiului
Producătorii de automobile europeni se străduiesc să înlocuiască piesele ucrainene, cum ar fi cablajele de sârmă.
Grupul Volkswagen și BMW se numără printre producătorii de automobile care se străduiesc să găsească surse alternative de piese vitale fabricate în Ucraina din locuri atât de îndepărtate precum China și Mexic, deoarece invazia Rusiei oprește liniile de asamblare și rupe lanțuri complexe de aprovizionare.
Luptele din Ucraina au perturbat acum producția cablajelor de sârmă, care adună până la 5 km de cabluri într-o mașină medie. Unic pentru fiecare model, vehiculele nu pot fi construite fără ele.
Drept urmare, VW și BMW au redus producția și au închis temporar unele linii de asamblare, în timp ce Mercedes-Benz ajustează programarea schimburilor la uzina din Sindelfingen, lângă Stuttgart, care își construiește sedanul de vârf Clasa S și sedanul electric EQS.
Brandul premium al Grupului VW, Audi, a declarat că întregul grup lucrează pentru ca furnizorii importanți să își mute producția de cablaj din Ucraina în alte fabrici sau să găsească furnizori alternativi. Căutarea include Europa de Est, Africa de Nord, Mexic și „posibil” China, se spune.
„De ani de zile lucrăm cu succes cu diverși furnizori din aceste regiuni pentru modelele noastre”, a spus Audi. „Este posibil, de exemplu, ca furnizorii să împartă producția în mai multe locații”.
BMW a mai spus că este în „discuții intense” cu furnizorii pentru a găsi surse alternative pentru piese, în timp ce Stellantis a spus că și-a mutat deja aprovizionarea din Ucraina către alte părți din Europa, refuzând să spună unde.
Nick Klein, vicepreședinte la firma globală de logistică OEC Group, a declarat că producătorii de automobile care s-au bazat pe Ucraina vor trebui să se miște rapid.
„Va trebui să comandăm cu mult timp înainte, pentru că vor exista întârzieri, iar producătorii de mașini se vor concura între ei pentru aceleași surse”, a spus Klein, care este specializat în logistica auto.
Războiul îngreunează producția
Vestul Ucrainei, cu forța sa de muncă ieftină, foarte calificată și proximitatea față de fabricile de mașini din Europa și o mulțime de materii prime, a devenit un centru important de producție pentru cablaje, cu Fujikura din Japonia și Nexans din Franța printre cei care produc acolo.
Unii producători, cum ar fi Fujikura, au suspendat complet producția ucraineană de la invazie, în timp ce alții operează la capacitate redusă.
Mutarea producției către fabrici din alte piețe low-cost cu o industrie vibrantă a cablajelor de sârmă, cum ar fi România, Serbia sau Tunisia, necesită cumpărarea de noi echipamente pentru a crește capacitatea, care ar putea dura luni de zile pentru a fi instalate.
Unii producători de cablaje din Ucraina, cum ar fi Kromberg & Schubert, Yazaki și Leoni din Japonia, au deja fabrici alternative în alte țări.
Există încă un filtru de aprovizionare din Ucraina. Un producător de cablaje din vestul țării, care a vorbit sub rezerva anonimatului din cauza preocupărilor pentru siguranța lucrătorilor, a declarat că o parte de producție continuă în timpul zilei, deși este închisă noaptea din cauza stării de acces.
Unele companii de camioane transportă cablaje de sârmă la sud, peste graniță, în România, deoarece deocamdată luptele nu au ajuns în regiune, a spus Klein de la OEC Group. Asta s-ar putea schimba în curând.
În fața unui lanț global de aprovizionare „încurcat”, producătorii auto europeni au nevoie de cât mai multe surse de piese posibil, a spus Klein.
„În acest moment, nu putem avea destui furnizori și nu putem avea destui parteneri de transport, din cauza climatului în care ne aflăm”.