Falimentul Euroins, cel mai mare asigurator RCA din România, între realitate și ficțiune: ce știm deja
Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.) susține că observă noi probleme pe piața polițelor RCA și că finalul anului 2022 poate aduce o nouă criză financiară în domeniul asigurărilor, cu efecte de risc sistemic, la fel cum a fost în cazul falimentului City Insurance.
COTAR a acuzat într-un comunicat de presă că finalul anului 2022 poate aduce o nouă criză financiară în domeniul asigurărilor, respectiv falimentul noului lider RCA, Euroins.
Confederația a făcut trimitere către un raport de control recent al ASF, prin care Euroins a primit o nouă amendă pentru întârzieri la plata daunelor, raport de control care nu a fost făcut public de Autoritatea de supraveghere.
- „Cea mai amendată companie de asigurări din România, liderul pieței RCA, se apropie cu pași siguri și repezi de “default”. Conform raportului de control întocmit de ASF, societatea se află într-o situație financiară similară cu cea a societății City Insurance înainte de prăbușire.
- Peste 90% din disponibilitățile bănești ale societății au fost transferate în bănci din afara țării, iar din foarte puținii bani pe care societatea de asigurări îi păstrează în România, nu reușește să achite decât salariile angajaților săi, iar despre plata despăgubirilor în condițiile legii nici nu mai poate fi vorba.
- Societatea de asigurări are zeci de popriri pe conturi în fiecare lună, rostogolind obligațiile de despăgubire în instanță, mizând, la fel ca City Insurance înainte de faliment, pe termenele de soluționare în instanță, care durează 3 ani, știind foarte bine că peste 3 ani, societății îi va fi anunțat falimentul, iar plata despăgubirilor se va efectua de către FGA, adică, de către toți șoferii români.”, se arată în comunicatul COTAR.
Aceasta a continuat prin a solicita public ca ASF și ANAF să răspundă la anumite întrebări care țin de supravegherea prudențială, precum:
- 1. Are constitutuită societatea Euroins lichiditatea la nivelul pretențiilor solicitate în instanță, precum și a dosarelor aflate pe fluxul de instrumentare și plată? Aici vorbim despre respectarea sau nerespectarea Art. 5 aliniat 6 din Norma 38/2015 privind obligația societății de asigurări de constituire a rezervei de daună.
- 2. A depus societatea Euroins, până la data de 31.05.2022, bilanțul auditat de CwR la ASF și ANAF? Toți asiguratorii au această obligație, conform Normei 9/2020.
- 3. Contractele de reasigurare ale societății Euroins respectă prevederile legale? Sau sunt croite după șablonul City Insurance?
- 4. Își înregistrează societatea Euroins toate dosarele de daună?
Răspunsul Euroins
„Șoferi români, pe lângă prețul în creștere a benzinei și motorinei, pregătiți-vă pentru un 2023 cu majorări importante ale prețului RCA, din cauza noului faliment premeditat din piața RCA, care bate la ușă, în timp ce autoritățile române „veghează pentru noi”!”, se încheie comunicatul transmis de asociația transporatorilor.
Pe de altă parte Euroins a răspuns acuzelor celor de la COTAR lansând următorul comunicat:
„Considerăm că toate acuzațiile sunt înșelătoare și nefondate. Mesajele COTAR sunt menite să afecteze în mod deliberat imaginea Euroins și credibilitatea generală a pieței asigurărilor. Euroins România a dovedit că a luat măsuri pentru a-și îmbunătăți activitatea la toate nivelurile și asigurăm transparența și comunicarea adecvată prin regulile românești și internaționale de guvernanță corporativă. Euroins nu va mai răspunde acuzațiilor COTAR și știrilor false despre industria asigurărilor”, a declarat compania de asigurări, conform HotNews.ro
Euroins a primit o nouă amendă, de această dată de 419.900 de lei, pentru efectuarea cu întârziere a plăților dosarelor de daună și neachitarea penalităților de întârziere, a anunțat joi, 9 iunie, Autoritatea de Supraveghere Financiară.
În replică, Euroins a susținut că situația sancționată de ASF ar fi excepțională, limitată la câteva zeci de cazuri.