După scumpirile la motorină, ar putea urma raționalizarea: de unde vine panica experților, care sunt argumentele

de: Alexandru Puiu
24 03. 2022

Șoferii români au încă un motiv semnificativ de stres. Pe lângă scumpirile la motorină din ultima săptămână, a început să se vehiculeze posibilitatea raționalizării, iar problema nu afectează doar România, ci întreaga Europă. Aceasta este cea mai recentă consecință a războiului din Ucraina.

La nivel European, piețele se află într-un deficit de motorină din ce în ce mai agresiv. Acesta este și principalul motiv pentru care s-au putut observa scumpiri importante în ultima săptămână la stațiile de carburant de pe teritoriul țării noastre. Scumpirile sunt însă departe de a rezolva problema livrărilor din Rusia, iar traderii iau în calcul până și posibilitatea raționalizării acestui timp de combustibil în Europa. La această oră, din nou, suntem la mâna lui Vladimir Putin, care poate în orice moment să restricționeze livrările de petrol și produse rafinate din țara pe care o conduce.

De ce este o problemă cu motorina

Marii traderi de carburant din Europa au atras atenția în această săptămână asupra discrepanței dintre cererea de motorină de piață și ofertă. Din câte se pare, toate țările sunt expuse riscului unei penurii ”sistemice”, detaliu care s-ar putea reflecta în raționalizarea combustibilului în cazul în care livrările dinspre Rusia ar fi oprite, se arată într-o analiză Financial Times care a implicat discuții cu șefii a trei mari comercianți de mărfuri.

Conform estimărilor oficialilor din domeniu, la momentul de față, un volum zilnic de trei milioane de barili de petrol și produse rafinate nu ar mai ajunge pe piață, dacă s-ar impune un embargou asupra livrărilor din Rusia, drept represalii după agresiunea asupra Ucrainei.

„Livrările de motorină sunt cele care îngrijorează pe toată lumea. Jumătate din importurile de motorină ale Europei vin din Rusia și jumătate din  Orientul Mijlociu”, a declarat Russell Hardy, șeful comerciantului de petrol din Elveția Vitol. „Acel deficit sistemic de motorină există”, a spus el. Ca referință, importurile din Rusia reprezintă aproximativ 15% din consumul de motorină al Europei. La această valoare se mai adaugă însă și importurile de petrol.