Dispar mașinile pe benzină și motorină din Europa: toți șoferii trebuie să știe, vestea vine de la Bruxelles

de: Andrei Tilimpea
12 05. 2022

Parlamentarii au susținut o propunere de reducere cu 100% a emisiilor de CO2 până în 2035, ceea ce ar face imposibilă vânzarea de noi vehicule alimentate cu combustibili fosili în bloc.

Parlamentarii din comisia de mediu a Parlamentului European au susținut un plan al UE de a interzice efectiv vânzările de mașini noi pe benzină și diesel din 2035, votând în același timp împotriva propunerilor de obiective mai dure de reducere a emisiilor de CO2 ale mașinilor în acest deceniu.

Comitetul a susținut propunerea de reducere cu 100% a emisiilor de CO2 până în 2035, ceea ce ar face imposibilă vânzarea de noi vehicule alimentate cu combustibili fosili în blocul de 27 de țări.

Comisia Europeană a propus obiectivele ca parte a unui pachet mai amplu de politici privind schimbările climatice în iulie anul trecut, pe baza faptului că mașinile noi rămân pe drumuri timp de 10 până la 15 ani – ceea ce înseamnă că 2035 este ultima dată la care vânzările de mașini poluante s-ar putea opri, fără a pune în pericol planul blocului de a avea emisii nete zero în toate sectoarele până în 2050.

Comisia nu a susținut o propunere a unor parlamentari de a crește ambiția propunerii Comisiei de reducere cu 55% a emisiilor de CO2 de la mașini până în 2030 față de nivelurile din 2021. Nici nu au susținut propunerile altor parlamentari de a reduce obiectivul pentru 2035.

Viitorul este electric

„Cu standardele de CO2, creăm claritate pentru industria auto și stimulăm inovația și investițiile pentru producătorii de mașini”, a declarat Jan Huitema, principalul legiuitor al politicii, adăugând că aceasta ar trebui să scadă prețul vehiculelor electrice.

Întregul Parlament European va vota propunerile de CO2 pentru mașini în următoarele luni, după care parlamentarii și țările UE trebuie să negocieze regulile finale.

Accelerând trecerea la vehiculele electrice cu emisii zero, UE își propune să abordeze un sfert din emisiile UE care provin din transport, care în ultimii ani au crescut.

Producători de automobile, printre care Volkswagen, Ford, Peugeot, Volvo și Jaguar, au anunțat deja planurile de a opri vânzarea de mașini cu motor cu ardere în Europa până în 2035, dar unele grupuri din industrie au avertizat împotriva interzicerii unei anumite tehnologii și au spus că obiectivele mai ambițioase pot fi atinse doar dacă factorii de decizie susțin o lansare masivă a infrastructurii de încărcare.

UE negociază propuneri pentru a solicita țărilor să instaleze puncte publice de încărcare la intervale regulate de-a lungul drumurilor principale.